Warszawa wystartowała z przetargiem na znalezienie firmy projektowej, która opracuje łącznie pięć koncepcji dokończenia obwodnicy śródmiejskiej. Opracowanie ma uwzględniać powstanie na odcinku kilkuset metrów nowej arterii od ul. Radzymińskiej do Ronda „Żaba”.
Warszawa przystąpiła do poszukiwań firmy, która opracuje wielowariantową koncepcję programową budowy ostatniej części obwodnicy śródmiejskiej – od ul. Radzymińskiej do Ronda „Żaba”. Do zadań firmy projektowej będzie należało przygotowanie wielowariantowej 5 koncepcji. Zamawiający oczekuje optymalizacji 3 wariantów wskazanych już wcześniej w studium komunikacyjnym obwodnicy śródmiejskiej opracowanym w listopadzie 2022 r. oraz opracowania 2 wariantów autorskich. Do tego firma przeprowadzi analizy i prognozy ruchu z mikro i makrosymulacjami oraz opracuje raport oddziaływania na środowisko i pozyska decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przyszłej inwestycji. Zamawiający wymaga opracowania wizualizacji 3D dla każdego z opracowanych wariantów oraz rysunków poglądowych.
Studium komunikacyjne obwodnicy śródmiejskiej na odcinku od ulicy Radzymińskiej do Ronda „Żaba” swoim zakresem obejmuje odcinki ulic: Starzyńskiego do Namysłowskiej, Odrowąża do Staniewickiej, św. Wincentego do Smoleńskiej, obszar pomiędzy ulicą Szwedzką i linią kolejowa nr 9 oraz obszar o szerokości ok. 300 m po północno-wschodniej stronie linii kolejowej nr 9 od ulicy Kijowskiej do ulicy św. Wincentego.
źródło: Dokumentacja przetargowa
Pierwszy wariant zakłada możliwie małą ingerencję w stan istniejący oraz połączenie obwodnicy z ciągiem ul. Odrowąża w postaci 2 estakad jednokierunkowych dwupasowych. Relacja z obwodnicy w ciąg ul. Starzyńskiego realizowana byłaby na skrzyżowaniu w jednym poziomie. W obszarze węzła „Żaba” rozważane jest rozwiązanie, które nie wymaga przebudowy istniejących wiaduktów kolejowych. Na węźle obwodnicy z ul. Radzymińską wskazane jest rozwiązanie składające się z 2 elementów: skrzyżowania ul. Radzymińskiej z łącznikiem do węzła oraz właściwego węzła obwodnicy typu WB. Modyfikacji uległby układ tramwajowy na węźle „Żaba”. Ruch tramwajowy z/do ul. 11Listopada musiałby zostać przeniesiony na łącznik ul. Starzyńskiego i 11 Listopada z włączeniem w torowisko pomiędzy jezdniami ul. Starzyńskiego.
źródło: Dokumentacja przetargowa
Wariant drugi zakłada z kolei rozdzielenie jezdni obwodnicy na dwie odnogi przed Rondem „Żaba” – jedną w kierunku ul. Odrowąża i drugą przeprowadzoną pod nasypem kolejowym, łączącą się z ul. Starzyńskiego dwiema estakadami jednokierunkowymi dwupasmowymi. W rozwiązaniu zapewniono połączenie obwodnicy z ciągiem ul. Odrowąża w postaci skrzyżowania z wyspą centralną w jednym poziomie. W obszarze węzła Żaba również nie wymaga się przebudowy istniejących wiaduktów kolejowych. W tym wariancie również modyfikacji musiałby ulec układ tramwajowy, tak jak w wariancie pierwszym.
źródło: Dokumentacja przetargowa
Trzeci wariant to rozwiązanie jak w wariancie pierwszym, z tą różnicą, że przeniesiono by przystanki komunikacji miejskiej pod wiadukt kolejowy. Na węźle zaplanowano bezpośrednie przesiadki z peronów kolejowych na przystanki tramwajowe i autobusowe zlokalizowane pod peronami kolejowymi, co wymagałoby przebudowy istniejącego wiaduktu kolejowego nad ul. Starzyńskiego.
Kolejne dwa wymagane warianty mają być autorską propozycją zwycięskiej firmy projektowej. Zamawiający dopuszcza kompilację rozwiązań wskazanych w trzech wcześniej podanych wariantach.
W studium wykonalności z 2022 roku szacowano, że wariant pierwszy mógłby kosztować 400 mln zł, zaś drugi 480 mln zł, a trzeci – 480 mln zł. Oczywiście dzisiaj ceny te byłyby znacznie wyższe, a szczegółowych wyliczeń dokona nowy projektant.
Obwodnica śródmiejska, to droga prowadząca mostem Gdańskim, ulicami: Słomińskiego, Okopową, Wawelską i Trasą Łazienkowską. Po wybudowaniu obecnie projektowanego odcinka o długości 5,2 km pomiędzy rondem Wiatraczna a ul. Radzymińską, , do zamknięcia ringu pozostanie kilkusetmetrowy fragment obwodnicy pomiędzy węzłem Radzymińska a węzłem „Żaba” – tzw. obwodnicy Pragi.
Termin składania ofert wyznaczono do 25 marca. Wybór firmy projektowej poprzedzi analiza ceny (60 proc.), doświadczenia projektanta branży drogowej (20 proc.) oraz doświadczenia projektanta branży mostowej (20 proc.). Na opracowanie koncepcji przewidziano 24 miesiące od czasu zawarcia umowy. Miasto przewiduje ponadto możliwość udzielenia zamówienia na prace podobne zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego.