fot. GDDKiADroga ekspresowa S16 Borki Wielkie - Mrągowo
850 mln zł to kwota, którą GDDKiA przeznaczyła w 2023 roku na inwestycje drogowe na Warmii i Mazurach. Od blisko pięciu miesięcy kierowcy mogą korzystać z odcinka S61 węzłami Ełk Południe i Kalinowo.
To jeden z trzech fragmentów drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km.
Wykonawcą odcinka pozwalającego ominąć Ełk, o długości 22,95 km i wartości 685,9 mln zł, było konsorcjum firm Trakcja SA Warszawa (lider), Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok. Budowa drogi ekspresowej S61 jest ważną inwestycją nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław-Warszawa-Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica.
W 2023 roku kontynuowana była budowa trasy S16 Borki Wielkie-Mrągowo. Zadanie obejmuje budowę drogi ekspresowej S16 o długości około 13 km od połączenia z istniejącym odcinkiem dwujezdniowym na wysokości Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59. W ramach inwestycji budowane są również jednojezdniowe odcinki dróg krajowych: DK59 o długości około 1 km od ronda będącego końcem Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z drogą S16 oraz ok. 2,3 km DK16 (wspólny przebieg z DK59) od skrzyżowania z drogą S16 do istniejącej DK16/59.
W październiku 2023 r. GDDKiA rozstrzygnęła przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem. To dwa odcinki o łącznej długości blisko 30 km. W obu przetargach wpłynęły łącznie cztery odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty.
W postępowaniu dla odcinka Olsztyn Wschód-Barczewo złożono jedno odwołanie, a dla odcinka Barczewo-Biskupiec - trzy. Za każdym razem strony powoływały się na niezgodności w kwestiach technicznych. W przetargu na odcinek Olsztyn Wschód-Barczewo odwołanie złożyło konsorcjum Polimex, podważając odrzucenie ich oferty. W postępowaniu na odcinek Barczewo-Biskupiec, na te same kwestie powołują się dwa konsorcja: Kobylarnia/Stecol oraz Polimex. Z kolei Budimex przedstawił ten sam zarzut wybranej przez GDDKiA ofercie firmy PORR.
Krajowa Izba Odwoławcza w przypadku odcinka Olsztyn-Barczewo przyznała rację odwołującemu się konsorcjum i nakazała powtórzyć ocenę ofert. GDDKiA zaskarżyła tę decyzję do sądu. Pozostałe trzy odwołania KIO oddaliła.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.