Już wkrótce możliwe będzie rozpoczęcie realizacji kolejnego odcinka drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim, łączącego Barczewo i Biskupiec. Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił bowiem skargi złożone przez inne podmioty na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Tym samym możliwe będzie podpisanie umowy z wyłonioną w przetargu spółką PORR.
Droga ekspresowa S16, której długość wyniesie docelowo ok. 230 kilometrów, połączy drogę ekspresową S51 w Olsztynie z drogą ekspresową S19 w Knyszynie przez Ełk, gdzie połączy się z kolei z drogą ekspresową S61. Będzie zatem jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w północno-wschodniej części kraju, zapewniając także dojazd do kilku popularnych miejscowości turystycznych na Mazurach. Obecnie najbardziej zaawansowana jest realizacja fragmentu właśnie w województwie warmińsko-mazurskim. Istnieje już odcinek Biskupiec – Borki Wielkie. Pomiędzy Borkami Wielkimi a Mrągowem już w tym miesiącu powinny zakończyć się roboty budowlane.
Do tej pory na wiele trudności napotykały jednak przygotowania do realizacji dwóch odcinków na wschód od Olsztyna.
W przypadku odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo na mocy decyzji Krajowej Izby Odwoławczej konieczna będzie ponowna weryfikacja ofert w zakresie ich treści i zgodności z dokumentami zamówienia. Przybliżyła się jednak perspektywa rozpoczęcia prac na odcinku Barczewo – Biskupiec. Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił bowiem skargi złożone na
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej, która oddaliła wcześniej odwołania od wyboru oferty złożonej przez PORR.
Tym samym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będzie mogła podpisać umowę z wyłonionym wykonawcą. Przypomnijmy, że w ramach zadania 18-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 zostanie dostosowany do standardów właściwych drodze ekspresowej, co oznacza dobudowę drugiej jezdni i przebudowę konstrukcji niektórych części istniejącej drogi, a także przebudowę istniejących węzłów Barczewo, Kromerowo i Biskupiec. W rejonie węzła Biskupiec powstanie także obwód utrzymania drogi i para Miejsc Obsługi Podróżnych. Planowana jest również budowa przeznaczonych do obsługi terenów przyległych jezdni dodatkowych, a także obiektów inżynieryjnych, urządzeń ochrony środowiska (w tym ekranów akustycznych), przejść dla zwierząt i oświetlenia drogowego.
Przypomnijmy, że w przetargu na realizację fragmentu Barczewo – Biskupiec oferty złożyło aż 7 podmiotów. Inaczej niż w przypadku większości przetargów dotyczących realizacji nowych odcinków dróg szybkiego ruchu, wszystkie oferty zostały wycenione powyższej kosztorysu zamawiającego, który został określony na kwotę ponad 381 mln zł. Budżet GDDKiA znacząco przekroczyła nawet najtańsza oferta, złożona przez konsorcjum Kobylarni i Stecolu, które wyceniło realizację zadania na blisko 445 mln zł. Uznana za najkorzystniejszą oferta PORR znalazła się na trzeciej pozycji pod względem ceny – spółka wyceniła ją na prawie 457 mln zł. Odwołania w przetargu złożyli Budimex, konsorcjum Kobylarni i Stecolu oraz Polimex-Mostostal.