W czasie tegorocznych wakacji na autostradzie A1 prowadzącej ruch w kierunku wybrzeża Bałtyku aż 39 razy trzeba było podnieść szlabany, by rozładować korki przez placami poboru opłat. To jednak Do spiętrzeń ruchu dochodziło jednak znacznie rzadziej niż rok temu. Nie bez znaczenia był tu automatyczny pobór opłat, bo wiem natężenie ruchu było tylko nieznacznie mniejsze.
Mimo panującej pandemii ruch na płatnym odcinku autostrady A1 w okresie lipca i sierpnia był tylko o 6 proc. niższy niż w ubiegłym roku, a w wakacyjne weekendy natężenie ruchu wracało do poziomów sprzed pandemii – tak wynika z danych koncesjonariusza.
W lipcu z AmberOne skorzystało 2 117 265 pojazdów. Najwięcej kierowców ruszyło na trasę w sobotę 25 lipca – wtedy przez bramki przejechało ponad 80 550 pojazdów.
W sierpniu ruch był większy i wyniósł 2 252 131 pojazdów, a szczyt przypadł na sobotę 1 sierpnia, kiedy wyniósł 86 600 pojazdów.
Podobnie jak w poprzednich sezonach wakacyjnych, przy dużych spiętrzeniach ruchu, by rozładować korki rezygnowano z pobierania opłat, podnosząc szlabany. W tegoroczne wakacyjne weekendy taka sytuacja na bramkach w Rusocinie i Nowej Wsi miała miejsce 39 razy. To sporo, ale jednocześnie aż o 23 razy mniej niż w roku 2019.
Biorąc pod uwagę niewiele mniejsze natężenie ruchu, widać wpływ systemu poboru opłat AmberGo – liczba jego użytkowników wzrosła. Jak poinformował koncesjonariusz, na początku wakacji było w nim zarejestrowanych 244 tys. pojazdów, a pod koniec już ponad 345,5 tys. – W wakacje ok. 18 proc. wszystkich transakcji na AmberOne dokonywanych było z wykorzystaniem systemu AmberGO – poinformowała Anna Kordecka, rzecznik prasowa spółki GTC.
– Porównując natężenie ruchu z lat poprzednich oraz ilość podnoszenia szlabanów możemy z całą pewnością stwierdzić, że system AmberGO spełnia swoje zadanie i wpływa na płynność ruchu na bramkach – mówi przedstawicielka spółki zarządzającej autostradą.
Gdyby odnieść się do przykładu – na PPO Rusocin, bez AmberGO maksymalnie mogło być obsługiwanych 1700 pojazdów na godzinę, przy obecnym zainteresowaniu AmberGO, PPO Rusocin obsługuje ponad 2000 pojazdów na godzinę. – Te liczby pokazują jak dużym usprawnieniem na bramkach autostradowych jest system AmberGO – mówi Anna Kordecka.
Koncesjonariusz podkreśla, że efektywność systemu AmberGO zależy wyłącznie od liczby aktywnych użytkowników systemu. – Zależność jest prosta, im więcej użytkowników tym sprawniejszy ruch na bramkach – mówi A. Kordecka. Jako optymalny wskazywany jest poziom co najmniej 30 proc. płacących z wykorzystaniem systemu rozpoznającego tablice rejestracyjne.
Większa liczba stale aktywnych użytkowników umożliwia koncesjonariuszowi stałe otwarcie i oznakowanie (także poziome) bramek dedykowanych tylko dla AmberGO. To będzie możliwe wtedy, gdy co trzeci pojazd oczekujący na dokonanie opłaty przy głównym Placu Poboru Opłat dokona jej z wykorzystaniem systemu AmberGO. W innym przypadku – tłumaczy rzeczniczka GTC – przy dużym natężeniu ruchu bramki dedykowane muszą być przełączane na tryb mieszany, by zwiększyć przepustowość całego placu poboru opłat. – Przy obecnych 20 proc. użytkowników AmberGO zachowanie bramek dedykowanych wydłuża zator dla wszystkich, także dla kierowców korzystających z AmberGO – mówi.
Obecnie w ramach AmberGo można dokonać opłaty poprzez dwie aplikacje płatnicze Autopay i SkyCash, dodatkowo usługa Autopay dostępna jest w 4 bankach oraz w aplikacji Yanosik. W kolejnych miesiącach możliwości dołączenia do systemu AmberGO, zarówno poprzez kolejne aplikacje umożliwiające płatności automatyczne jak i karty flotowe, mają być poszerzane.
W tegoroczne wakacje na A1 doszło do 167 kolizji i 18 wypadków, w których rannych zostały 64 osoby, a 1 osoba poniosła śmierć. Najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych były: niedostosowanie prędkości do umiejętności i warunków na drodze, niewłaściwe przeplatanie pojazdów zwłaszcza podczas manewrów wyprzedzania i nieuwaga kierowców.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.