W perspektywie 2014-2020 powstanie jedynie około 57-kilometrowy odcinek autostrady A1 z Pyrzowic do obwodnicy Częstochowy. Trasa prowadząca dalej na północ do Tuszyna pozostanie na razie wielką dziurą na drogowej mapie Polski.
A1 domykana odcinkamiCała autostrada A1 przebiegająca przez Polskę będzie miała docelowo 582 km. W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, o którym pisaliśmy
tutaj, umieszczono 56,9-kilometrowy odcinek autostrady, który połączy Pyrzowice z obwodnicą Częstochowy.
Łącznie po zakończeniu powyższej inwestycji, w eksploatacji znajdować się będzie 500,4 km autostrady A1, czyli 86%. Poza wspomnianym odcinkiem o długości niemal 57 km, w budowie jest obecnie fragment ze Strykowa do Tuszyna, który po konsorcjum Polimeksu-Mostostalu dokończą nowi wykonawcy.
Odcinek A1 z Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy znajduje się na pierwszym miejscu załącznika nr 1, w którym ujęto listę priorytetowych zadań inwestycyjnych. Inwestycja ma być realizowana w latach 2015-2018, a wydatki KFD wyniosą na ten projekt 2,973 mld zł.
Biała plama między Piotrkowem a Częstochową81,6 km autostrady A1 Częstochowa – Tuszyn znajduje się na trzeciej pozycji listy zadań rezerwowych w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Wydatki na realizację tej inwestycji sięgną ponad 4 mld zł.
Nadzieją na likwidację te przerwy na autostradzie A1 może być powołanie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia. Jest to jedna z kilku opcji, w jakich może nastąpić realizacja inwestycji drogowych (poza PPP i wykonaniem inwestycji za pośrednictwem GDDKiA).
Zgodnie z ustawą z 12 stycznia 2007 roku o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, inwestorem realizującym zadania drogowe może być właśnie taka spółka. Jest ona powoływana przez ministra właściwego ds. transportu. Ze środków Krajowego Funduszu Drogowego może być zapewnione finansowanie wkładu własnego na realizację projektu.
Jak czytamy w
projekcie PBDK 2014-2020, minister odpowiedzialny za infrastrukturę rozważa powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia. W pierwszej kolejności rozważana jest realizacja autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Częstochowa.
Problemowa inwestycjaPoczątkowo autostrada A1 z Tuszyna do Pyrzowic miała powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, jednak z powodu braku zapewnienia finansowania inwestycji przez konsorcjum Autostrada Południe, koncesja w styczniu 2010 roku wygasła.
Następnie planowano, że trasa będzie budowana w systemie tradycyjnym, czyli ze środków budżetowych. Koszt prac na planowanym wówczas 180-kilometrowym odcinku A1 Pyrzowice – Stryków miała kosztować 7,5 mld zł. Sytuacja spowodowana cięciami budżetowymi skłoniła rządzących do powrotu do koncepcji PPP. Teraz rozważane jest powołanie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia.
Łódzki odcinek A1 w budowieOd 2010 roku trwa już budowa autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna. Do stycznia 2014 roku prace realizowało konsorcjum Polimex-Mostostal, Doprastav i MSF, które
wypowiedziało w tym czasie umowę na tę inwestycję.
GDDKiA została zmuszona do ogłoszenia przetargów na kontynuację prac. Około 40-kilometrowy odcinek podzielono na trzy części, które realizować będzie Mota-Engil oraz konsorcjum Strabag i Budimex. W październiku tego roku
GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami A1 . Łódzkim odcinkiem autostrady przejedziemy na przełomie lipca i sierpnia 2016 roku.