Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. To odcinek, którego budowę GDDKiA nieudanie próbowała powierzyć bez przetargu; wcześniej odbył się nieudany przetarg z chińskim wykonawcą.
Fragment drogi S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim jak dotąd nie miał szczęścia. Wszczęty w październiku 2019 roku
przetarg przyniósł niską ofertę (752 mln zł) od China State Construction Engineering Corporation Limited, ale firma została wykluczona. Przedłużające się postępowania odwoławcze od tej decyzji
były jedną z przyczyn ostatecznego unieważnienia przetargu.
Przetarg po nieudanym zamówieniu z wolnej ręki
Na początku kwietnia 2021 r. GDDKiA poinformowała, że podzieli ten fragment na części, a krótki odcinek Bieruń – Oświęcim
zleci w trybie z wolnej ręki wykonawcy odcinka sąsiadującego, tj. konsorcjum Porr i Mota Engil. Od takiego działania odwołali się konkurenci, którym
rację przyznała Krajowa Izba Odwoławcza, nakazując unieważnić postępowanie.
Ostatecznie na początku czerwca Dyrekcja ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy tego krótkiego odcinka. Właśnie otwarto oferty i jak się okazało, konsorcjum Mota Engil Central Europe i PORR, które miało negocjować budowę bez przetargu, złożyło najdroższą ofertę – na kwotę 274 811 936 zł. Ofertę z najniższa ceną, 212 701 633,06 zł, złożyła firma Strabag. Kosztorys GDDKiA to 239 631 240,91 zł.
Pozostałe oferty:
- Rubau Polska – 217 740 315,04 zł
- Budimex – 223 412 761,68 zł
- Polaqua – 223 433 306,85 zł
- Konsorcjum Metrostav Polska, Metrostav Infrastructure – 225 004 667,37 zł
- Konsorcjum NDI, NDI Sopot – 225 787 507,74 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 226 320 000 zł
- Konsorcjum Mirbud, Kobylarnia – 266 896 654,86 zł.
Niecałe trzy kilometry
Przetarg dotyczy budowy fragmentu drogi S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) - o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44 (DK44).
Drugi fragment z podzielonego odcinka, na budowę 10-km drogi S1 Mysłowice – Bieruń wraz z dwoma węzłami również znajduje się na etapie przetargu. Termin złożenia ofert oraz ich otwarcia wyznaczono na 20 sierpnia 2021 roku. Niedawno ruszył
przetarg na rozbudowę odcinka S1 Sosnowiec – Mysłowice.