Partner serwisu
Drogi i autostrady

W III kwartale ruszy drążenie tunelu pod Rzeszowem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

Ponad 2,2 km długości będzie miał tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 koło Rzeszowa. Trwa montaż maszyny TBM, która wydrąży tunel. Kluczowy element – tarcza skrawająca – jest już zamontowana. Maszyna ma rozpocząć pracę w III kwartale tego roku. Koniec drążenia zaplanowano na II połowę 2025 r.

Tunel powstanie w ciągu odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Jego wykonawcą jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona.

Maszyna drążąca  - nazwana Karpatką - jest już przygotowana w 65 proc. Po zamontowaniu ważącej ponad 400 t tarczy skrawającej (do czego używano żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton), kolejnym krokiem będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych.

TBM (tunnel boring machine) będzie miał średnicę 15,16 metra, a jej masa całkowita wyniesie 4367 ton. Do wiercenia będzie służyło 471 zainstalowanych 471 narzędzi. Maszyna będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton.

Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę. Wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu potrwa 11,5 dnia, a wykonanie kilometra zajmie około czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.

Co powstanie?

Tunel będzie miał 2255 m długości i będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.

Prefabrykacja przy placu budowy

Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone, tworzą pierścień.

Cykl produkcji prefabrykatu od przygotowania formy do rozformowania gotowego elementu trwa około 8-9 godzin (jest to czas wraz z dojrzewaniem betonu). Tak krótki czas wytworzenia elementu uzyskiwany jest dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której element przebywa przez 6-8 godzin.

W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.

Według założeń dzienna średnia wydajność produkcyjna to 50 segmentów, czyli pięć pełnych pierścieni - 10 metrów bieżących tunelu. Do wytworzenia jednego pierścienia składającego się z 10 prefabrykatów potrzeba 53m3 betonu, a jego dzienne zużycie to średnio 270 m3.

Waga jednego pełnego pierścienia obudowy tunelu to około 132 t, a jednego segmentu/tubingu do 14 t. Pierścienie są standardowo wytwarzane z betonu C50/60, a przy przejściach poprzecznych z betonu wyższej klasy C60/75.

Zakres prac

Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Poza odcinkiem tunelowym odhumusowano już niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK-19 z DW-988.

Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich. Oprócz tunelu o długości ponad 2 km, powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Kontrakt z wykonawcą ma wartość 2,230 mld zł. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na połowę 2026 roku.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Drogi i autostrady

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Elżbieta Pałys 11 września 2023

Budowa nowej S8 zacznie się od obwodnic

Drogi i autostrady

S7 do Miechowa. Wydłużyła się ekspresówka Warszawa – Kraków

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Przebieg S11 Szczecinek – Piła zatwierdzony

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Drogi i autostrady

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Elżbieta Pałys 11 września 2023

Budowa nowej S8 zacznie się od obwodnic

Drogi i autostrady

S7 do Miechowa. Wydłużyła się ekspresówka Warszawa – Kraków

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Przebieg S11 Szczecinek – Piła zatwierdzony

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5