Powódź odcięła komunikacyjnie Głuchołazy. Woda zniszczyła przeprawę przez rzekę Białą w ciągu drogi krajowej nr 40. Nurt porwał w sumie dwie konstrukcje – mostu tymczasowego, z którego korzystali mieszkańcy oraz budowanego nowego mostu. Rusza walka o odtworzenie połączenia. Na razie postawiony ma zostać most składany wypożyczony z rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
W sierpniu ub.r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na rozbudowę ok. kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach. Częścią tego zadania miała był budowa nowego mostu przez Białą Głuchołaską. Prace o wartości ponad 38 mln zł powierzono konsorcjum Himmel i Papesch z Opola oraz Adac Lewar.
Ponieważ nowy obiekt miał powstać w miejscu starego, zanim wyburzono starą konstrukcję, wykonawca przygotował most tymczasowy. Od kwietnia tego roku korzystali z niego mieszkańcy.
Tymczasowy trzyprzęsłowy obiekt miał 47 m długości i 10 m szerokości. Służył do ruchu kołowego i pieszego i był dostosowany do przenoszenia ruchu o nośności 11,5 t/oś. Po otwarciu obiektu wykonawca zburzył stary obiekt i rozpoczął budowę nowego mostu. Jeszcze w lipcu GDDKiA informowała, że nowa konstrukcja będzie gotowa do końca tego roku. Powódź wiele zmieniła.
W miniony piątek, spodziewając się nadejścia wielkiej fali, zarządca infrastruktury zdecydował z zamknięciu tymczasowej przeprawy. W niedzielę okazało się, że przeprawa nie wytrzymała naporu wody – nurt rzeki porwał most. To samo stało się z nowo budowaną konstrukcją. Głuchołazy zostały pozbawione kluczowej trasy.
Droga cały czas pozostaje nieprzejezdna, ale ruszyły już prace związane z przywróceniem kluczowej przeprawy. Uruchomiony zostanie most składany.
We wtorek rozpoczęło się oczyszczanie dojazdu do mostu oraz koryta rzeki. Prace prowadzone są wspólnie siłami wykonawcy i GDDKiA.
– Z Niska (woj. podkarpackie) jedzie wojskowy konwój trzech lawet z ciężkim sprzętem do odgruzowania. Po południu rozstawią swoje zaplecze, a od jutra wojsko wykonawca rozpoczną prace przy czyszczeniu koryta i usuwaniu starej konstrukcji z koryta rzeki – przekazała GDDKiA. Potem mają ruszyć prace przy przygotowaniu przyczółków mostu i wykonaniu najazdów.
Jak podano, jeszcze dziś ruszy transport z drogowym mostem składanym DMS-65, który zostanie wypożyczony z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Nowy most, który docelowo, choć później niż zakładano, powstanie, ma mieć 45 m długości i 11 m szerokości. W ramach tej samej inwestycji na niespełna kilometrowym odcinku DK-40 zostanie wzmocniona konstrukcja nawierzchni do nośności 11,5 t/oś, na skrzyżowaniach, w tym tych z sygnalizacja świetlną, dobudowane zostaną pasy do skrętu w lewo, a dodatkowo jedno skrzyżowanie zostanie przebudowane na rondo a dwa na skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Przebudowane zostaną także chodniki i wybudowana droga dla pieszych i rowerzystów na odcinku od skrzyżowania z ul. K. Miarki do skrzyżowania z ul. Bohaterów Warszawy.
Pierwotnie prace związane z tą inwestycją miały się zakończyć w 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.