W ciągu drogi ekspresowej S74 i DK-9 powstanie obwodnica Opatowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już umowę z konsorcjum Mostostalu Warszawa i firmy Acciona Construccion. Prace w trybie zaprojektuj i wybuduj potrwają do początku roku 2025.
To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w woj. świętokrzyskim. Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, a wraz z tym od zatorów i spalin. Poprawi się także bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem – drogami krajowymi nr 9 i 74.
Trasa, która ma już wykonawcę, będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Obwodnica powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i będzie miała ok. 12 km długości. Zawarty kontrakt z Mostostalem ma wartość 403,7 mln złotych.
Wykonawca opracuje projekt budowlany oraz uzyska zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wykona także roboty budowalne. Na wszystko ma 36 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie prowadzenia robót. Finał prac spodziewany jest na początku 2025 roku.
Inwestycja polegać będzie na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Jej uzupełnieniem będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta, na realizację którego ogłosiliśmy odrębne postępowanie przetargowe.
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK-74 z nowym przebiegiem DK-9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK-9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe: węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej DK-9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK-74, węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK-9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Obecnie przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Kraśnika oraz DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, w związku z czym Opatów jest zakorkowany w godzinach szczytu. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim.