563 osoby zginęły w 2017 roku drogach krajowych, ekspresowych oraz autostradach – tak wynika ze wstępnych danych za ubiegły rok opublikowanych przez GDDKiA. Oznacza to znaczy spadek w porównaniu do roku 2016. Dużo mniej było także samych wypadków oraz osób rannych.
Ogromne spadki w ilości wypadków, rannych i zabitych
Według wstępnych danych przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ubiegłym roku na drogach krajowych i szybkiego ruchu doszło do 3985 wypadków. Porównując dane rok do roku oznacza to spadek o 37,75% (2016 rok – 6402 wypadków, 2017 rok – 3985 wypadków). Z kolei jeśli brać pod uwagę całą dekadę to ilość wypadków zmalała aż o 6,577 tys., czyli o 62,27% (2007 rok – 10562 wypadków, 2017 rok – 3985 wypadków).
Za zmniejszeniem ilości wypadków idzie oczywiście znaczny spadek liczby osób rannych i zabitych. W 2017 roku rannych na drogach zarządzanych przez GDDKiA zostało 5509 osób (spadek o 35,52% w porównaniu do roku poprzedniego), a życie straciły 563 osoby (spadek o 42,84% w porównaniu do roku poprzedniego).
Również w przypadku tych statystyk bardzo pozytywne wyniki dają porównania na przestrzeni ostatniej dekady. Liczba rannych w wypadkach samochodowych w Polsce od 2007 roku spadła o 9,466 tys., czyli o 63,32%, a liczba zabitych o 1,465 tys., czyli o 72,24%.
Dane ostateczne mogą być inne
Należy zaznaczyć, że są to dane wstępne z Komendy Głównej Policji, przed zamknięciem roku oraz weryfikacją przez GDDKiA. W tym przypadku można sprawdzić jak bardzo zgodne z rzeczywistością były dane wstępne z lat poprzednich.
W roku 2016 wg. wstępnych danych na drogach GDDKiA doszło do 8,315 tys. wypadków, a z kolei w ostatecznym podsumowaniu ta liczba była równa 6,402 tys. W przypadku danych dotyczących osób rannych wstępne dane mówiły o 10,897 tys. osób, a w ostatecznie było ich 8,543 tys. Jeśli chodzi o ilość osób zabitych to początkowo miało ich być 1,049 tys., a po weryfikacji mówiono o 985 osobach.
Widać więc, że wstępne dane, przynajmniej biorąc pod uwagę rok 2016 są zawyżone. Jeśli tak samo będzie z danymi za rok 2017 to ostateczne podsumowanie może pokazywać wyniki jeszcze bardziej pozytywne.
Likwidacja miejsc niebezpiecznych
W celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego GDDKiA prowadzi nieustanne działania. Należą do nich m.in.: przebudowa istniejącej infrastruktury, przebudowa skrzyżowań, budowa kładek dla pieszych i zatok autobusowych oraz budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
W ubiegłym roku zrealizowano budowę i przebudowę 61 skrzyżowań, budowę ponad 127 km chodników i ciągów pieszo-rowerowych, budowę 123 zatok autobusowych, wyznaczenie 79 przejść oraz 2 azyli dla pieszych, a także dodatkowe oznakowanie 25 przejść dla pieszych aktywnymi znakami D-6.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.