Partner serwisu
Drogi i autostrady

W 2015 roku bezpieczniej na warszawskich drogach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-05-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
W 2015 roku bezpieczniej na warszawskich drogach
fot. ZDM Warszawa
962 wypadki drogowe, 1147 poszkodowanych w czym 1086 rannych i 61 zabitych – ta wyglądają statystyki warszawskich ulic w 2015 roku. Sytuacja jest lepsza niż w roku poprzednim, ale wciąż potrzeba pracy żeby stołeczne drogi były bezpieczniejsze. Według raportu ZDM w Warszawie – najczęstszym powodem wypadków jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Mniej wypadków

Ogólna liczba wypadków w Warszawie spadła o 13% w porównaniu rok do roku. Oznacza to, że w 2015 roku odnotowano o 147 wypadków mniej niż w roku poprzednim. Jak podaje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich – „Od początku lat 90. liczba wypadków i ofiar śmiertelnych systematycznie spada. W porównaniu z 1990 rokiem liczba wypadków spadła o 64%, zaś w ciągu ostatnich 10 lat odnotowano spadek o 43%. Systematycznie maleje też liczba ofiar śmiertelnych: w 1990 roku na warszawskich drogach zginęło pięciokrotnie więcej osób niż w 2015 roku. Poprawę widać też w porównaniu do 2014 roku: liczba rannych jest niższa o 156 osób, a liczba ofiar śmiertelnych o cztery osoby.”

Poprawia się też bezpieczeństwo rowerzystów. Mimo szybkiego wzrostu ruchu rowerowego liczba wypadków z udziałem rowerów w ciągu dwóch lat spadła o 20%. W całym 2015 roku rowerzyści byli sprawcami 34 wypadków, czyli 3,5% ogółu. 75% wypadków z udziałem rowerów wydarzyły się z winy kierowcy.

Piesi w niebezpieczeństwie

W 2015 roku liczba wypadków z pieszymi to 390 incydentów. Poszkodowanych w nich zostało 407 osób z tej grupy, z czego 32 poniosło śmierć. Oznacza to, że nadal liczba wypadków i ofiar jest bardzo wysoka. 78% wypadków powodują kierowcy samochodów. Najczęstsze przyczyny pozostają od lat bez zmian – to nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (18,7% przypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (14,9%), nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (14,1%) oraz nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (11%).

Najbardziej zagrożoną grupą użytkowników dróg są piesi. Ponad połowa ofiar śmiertelnych to wynik potrącenia pieszego. Sprawcami najczęściej są kierowcy (w 4 na 5 przypadków). Co niepokojące, 2/3 potrąceń miało miejsce na przejściu dla pieszych – czyli tam, gdzie pieszy powinien czuć się bezwzględnie bezpiecznie. 40% tych wypadków wydarzyło się przy działającej sygnalizacji świetlnej.

Czarne punkty

Warszawski ZDM opracował także mapę najbardziej niebezpiecznych miejsc. Zaznaczono skrzyżowania i odcinki dróg, na których doszło do więcej niż trzech wypadków. Na samym szczycie niesławnej listy plasuje się Rondo Żabczyńskiego, na kolejnych stopniach podium są Rondo Czterdziestolatka i skrzyżowanie Naczelnikowska – Radzymińska. Raport pokazuje jednak także skrzyżowania, na których sytuacja się poprawiła. Tak było m.in. na Rondzie Starzyńskiego (zmiana organizacji ruchu), skrzyżowania Grójecka – Dickensa, al. Jana Pawła II-al. Solidarności oraz Ostrobramska – Fieldorfa – Zamieniecka (montaż fotoradarów) – te skrzyżowania zniknęły z „czarnej listy”. ZDM alarmuje jednak, że demontaż fotoradarów może ponownie pogorszyć bezpieczeństwo w tych miejscach.

 

Cel bezpieczeństwo

Warszawski ZDM w najbliższych latach ma postawić na poprawę bezpieczeństwa pieszych. W tym celu zlecił on opracowanie kompleksowego audytu niemal 1000 przejść dla pieszych – docelowo obejmie on wszystkie 4300 przejść na stołecznych drogach. Równocześnie trwają prace nad projektami poprawiającymi bezpieczeństwo tam gdzie jest najmniej bezpiecznie. Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie – budowane są azyle, progi zwalniające, doświetlamy przejścia i poprawiamy widoczność w ich okolicy.

Oznacza to, że ZDM będzie dążył do tego, żeby infrastruktura drogowa eliminowała jak najwięcej niebezpiecznych zachowań. Aby efekt był zauważalny, prowadzone mają być wzmożone kontrole policji. Jednak ważne w tej sprawie jest także zachowanie uczestników ruchu. – Musi też iść za tym refleksja uczestników ruchu nad własnym zachowaniem i brak społecznej akceptacji dla najcięższych wykroczeń względem pieszych – apeluje ZDM.

Cały raport znajdziecie TU.

Mapy niebezpiecznych miejsc znajdziecie poniżej:
Mapa wypadków i kolizji.
Mapa wypadków.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Prawie 57 mld zł kosztowały wypadki i kolizje drogowe w 2018 roku

Drogi i autostrady

Prawie 57 mld zł kosztowały wypadki i kolizje drogowe w 2018 roku

Magdalena Romanowska 02 stycznia 2020

Raport policyjny: prawie 26 tysięcy pijanych kierowców podczas wakacji

Drogi i autostrady

Bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Prawie 57 mld zł kosztowały wypadki i kolizje drogowe w 2018 roku

Drogi i autostrady

Prawie 57 mld zł kosztowały wypadki i kolizje drogowe w 2018 roku

Magdalena Romanowska 02 stycznia 2020

Raport policyjny: prawie 26 tysięcy pijanych kierowców podczas wakacji

Drogi i autostrady

Bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5