W przyszłym roku zostanie ukończony ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 w pobliżu Łomży. Tym samym zakończy się budowa trasy Via Baltica w naszym kraju.
– Via Baltica w Polsce jest prawie gotowa – powiedział wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz podczas spotkania z wiceministrem transportu i komunikacji Republiki Litewskiej, Juliusem Skačkauskasem.
Trasę, która połączy Polskę z krajami bałtyckimi w Polsce tworzą drogi ekspresowe S8 i S61 łączące Warszawę z przejściem granicznym w Budzisku. Do dokończenia na tym ciągu drogowym pozostała jeszcze obwodnica Łomży wraz z mostem przez Narew. Jej zakończenie planowane jest na 2025 rok. Komunikacja na tym odcinku częściowo poprawi się wcześniej. – Jeszcze w tym roku planujemy oddać jedną nitkę na tym odcinku i uzyskać w ten sposób pełną przejezdność trasy – poinformował Paweł Gancarz.
Budowa obwodnicy Łomży, tj. odcinek pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, ma długa historię. Umowa na realizację, po trwającej półtora roku procedurze przetargowej dwukrotnie wpływały odwołania od wyboru wykonawcy) została podpisana w październiku 2018 roku. Miała wartość 525,6 mln zł. Wybrany wówczas wykonawca – firma Toto – wykonała projekt budowlany i uzyskała decyzję ZRID, ale nie rozpoczęła robót. W maju 2021 roku GDDKA rozwiązała kontrakt z wykonawcą i dwa miesiące później ogłosiła nowy przetarg.
Umowa na dokończenie kontraktu została zawarta w maju 2022 roku. Wykonawcą jest PTU Intercor, który zaproponował wykonanie prac za 713,4 mln zł. Za te kwotę powstać miały m.in. blisko 13 km dwujezdniowej drogi, most nad doliną Narwi o długości 1200 m oraz trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. W ramach kontraktu do wybudowania był także fragment jednojezdniowej drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości ok. 7 km.
Od razu przy podpisywaniu umowy inwestor zastrzegł, że w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy powinien być zakończony węzeł Łomża Zachód, po to, by możliwe było oddanie do ruchu gotowego już wówczas odcinka S61 Łomża Południe – Łomża Zachód. To się udało na początku czerwca 2023 roku.
Drugim kamieniem milowym miało być wykonanie i udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni S61 na całej długości trasy głównej do połowy 2024 r. Oddanie tego fragmentu w najbliższym czasie potwierdził wiceminister infrastruktury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.