Wczoraj, 6 czerwca, Sejm uchwalił ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Jej elementem jest wprowadzenie tzw. opłaty emisyjnej, czyli nowego podatku, który ma być dodany do ceny paliwa. Ma on wynosić 80 zł/ 1000 litrów, czyli 8 gr/ litr. Teraz projekt trafi do Senatu.
Wynik głosowania nad ustawą był następujący: 231 posłów było za, 199 przeciw, a 2 wstrzymało się od oddania głosu. Posłowie opozycji argumentowali, że wprowadzenie ustawy spowoduje dalszy wzrost, i tak już wysokich cen paliwa. Z kolei przedstawiciele strony rządowej twierdzili, że wprowadzenie „opłaty emisyjnej” jest konieczne dla rozwoju ekologicznego transportu.
Przegłosowany w Sejmie dokument zakłada wprowadzenie opłaty w wysokości 80 zł na 1000 litrów paliwa. Jej wysokość ma być równa dla benzyn silnikowych i olejów napędowych. Pieniądze, które wpłyną do budżetu mają zostać częściowo przeznaczone na nowy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (15% wpływów), a reszta zostanie przekazana Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ministerstwo Energii, które pracowało nad ustawą, zapewnia, że ze względu na kompozycje ceny detalicznej paliw wprowadzenie opłaty emisyjnej nie musi skutkować wzrostem cen. Resort informuje, że uzyskano deklaracje spółek paliwowych nadzorowanych przez Skarb Państwa o nieprzenoszeniu opłaty na cenę sprzedawanych paliw.
Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli na takich stacjach jak Orlen lub Lotos nie zapłacimy więcej to najprawdopodobniej wzrostowi ulegną koszty paliwa na innych stacjach, na które polski rząd nie ma wpływu. Ceny paliwa będą więc większe. To z kolei pociągnie za sobą koszt transportu, a skutkiem tego może być wzrost cen innych produktów.
Dodatkowo, nowe prawo pozwoli też na tworzenie przez samorządy stref czystego transportu w miastach, do których można ograniczyć wjazd pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym, np. poprzez pobieranie opłat. Podczas prac nad ustawą wprowadzono do niego zmianę, która stanowi, że opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę. Będzie mogła być ona pobierana w godzinach 9-17. Posłowie tym samym zrezygnowali z dobowej opłaty w wysokości 25 zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.