Partner serwisu
Drogi i autostrady

Unijny zakaz samochodów spalinowych. Anna Moskwa zapowiada wniosek do TSUE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-06-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Radio Zet

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Unijny zakaz samochodów spalinowych. Anna Moskwa zapowiada wniosek do TSUE
fot. unsplash/Evgeny Tchebotarev
W ramach pakietu klimatycznego Fit for 55 planowane jest wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku, co ma być dużym krokiem w kierunku neutralności emisyjnej transportu, którą Unia Europejska chciałaby osiągnąć w 2050 roku. Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa oceniła rozwiązanie jako niekorzystne dla gospodarki europejskiej, zapowiadając wniosek do Trybunału Sprawiedliwości UE w tej sprawie.

Rzeczona regulacja, zakładająca zakaz rejestracji nowych samochodów z jakimkolwiek silnikiem spalinowym od 2035 roku, została przyjęta przez Radę Unii Europejskiej w marcu bieżącego roku, przy czym Polska jako jedyne państwo członkowskie zagłosowała przeciwko. Od głosu wstrzymały się natomiast Włochy, Rumunia i Bułgaria. Należy zaznaczyć, że na mocy tej decyzji po 2035 roku będzie można cały czas jeździć kupionymi wcześniej samochodami spalinowymi. Komisja Europejska przyjęła jednak w swoich zamierzeniach średni okres eksploatacji samochodu na poziomie 15 lat, zakładając, że w roku 2050 skończy się po prostu żywotność ostatnich aut z silnikami napędzanymi benzyną lub olejem napędowym.

– Uważam, że jeżeli dzisiaj podejmujemy decyzję na 2035 rok, to dzisiaj trzeba patrzeć na jej konsekwencje na kolejne lata, bez wyznaczania celów, które są nieprzeliczone, nieprzekalkulowane, bez analizy. Nie ma tam analizy wpływu społecznego i gospodarczego, co jest skandaliczne – komentowała w wywiadzie dla Radia Zet minister klimatu i środowiska Anna Moskwa, zapowiadając złożenie wniosku do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Według minister Moskwy regulacja jest nieważna, ponieważ wpływa na miks energetyczny i tym samym głosowanie powinno być zrealizowane w oparciu o zasadę jednomyślności, podczas gdy zostało zrealizowane w ramach zasady większości kwalifikowanej. – Wszystkie te decyzje zostały podjęte błędnie, na podstawie błędnej podstawy formalnoprawnej, a tym samym są nieważnymi dokumentami. Z tym dokumentem i z wieloma innymi w pakiecie Fit For 55 idziemy do Trybunału Sprawiedliwości. Mam nadzieję, że będą państwa, które się przyłączą. W najbliższych dniach będziemy ten wniosek składać – powiedziała minister klimatu i środowiska.

Fit for 55 to duży pakiet regulacji przygotowany przez Komisję Europejską w ramach polityki klimatycznej, obejmujący odpowiednie dyrektywy i rozporządzenia. Jego strategicznym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 1990 oraz osiągnięcie neutralności emisyjnej w roku 2050. Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych jest jednym z wielu założeń pakietu.

Oprócz niego należy także wskazać na zmiany w systemie handlu emisjami w celu zmniejszenia emisji o 62% w okresie 2005-2030 w odniesieniu do podmiotów już objętych tym systemem, sukcesywne wycofywanie z rynku bezpłatnych uprawnień do emisji przewidziane na lata 2026-2034, utworzenie nowego systemu handlu emisjami dla paliw w transporcie drogowym i ogrzewania budynków, czy wprowadzenie mechanizmu swoistych ceł za emisję w postaci konieczności uiszczenia opłaty w wysokości różnicy między opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnienia do emisji w systemie europejskim. Fit for 55 zakłada także zmniejszenie emisji metanu w górnictwie i rolnictwie.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Poczta Polska wraca do zeroemisyjnej floty we współpracy z Arval

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Poczta Polska wraca do zeroemisyjnej floty we współpracy z Arval

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5