W ramach pakietu klimatycznego Fit for 55 planowane jest wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku, co ma być dużym krokiem w kierunku neutralności emisyjnej transportu, którą Unia Europejska chciałaby osiągnąć w 2050 roku. Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa oceniła rozwiązanie jako niekorzystne dla gospodarki europejskiej, zapowiadając wniosek do Trybunału Sprawiedliwości UE w tej sprawie.
Rzeczona regulacja, zakładająca
zakaz rejestracji nowych samochodów z jakimkolwiek silnikiem spalinowym od 2035 roku, została przyjęta przez Radę Unii Europejskiej w marcu bieżącego roku, przy czym Polska jako jedyne państwo członkowskie zagłosowała przeciwko. Od głosu wstrzymały się natomiast Włochy, Rumunia i Bułgaria. Należy zaznaczyć, że na mocy tej decyzji po 2035 roku będzie można cały czas jeździć kupionymi wcześniej samochodami spalinowymi. Komisja Europejska przyjęła jednak w swoich zamierzeniach średni okres eksploatacji samochodu na poziomie 15 lat, zakładając, że w roku 2050 skończy się po prostu żywotność ostatnich aut z silnikami napędzanymi benzyną lub olejem napędowym.
– Uważam, że jeżeli dzisiaj podejmujemy decyzję na 2035 rok, to dzisiaj trzeba patrzeć na jej konsekwencje na kolejne lata, bez wyznaczania celów, które są nieprzeliczone, nieprzekalkulowane, bez analizy. Nie ma tam analizy wpływu społecznego i gospodarczego, co jest skandaliczne – komentowała w wywiadzie dla Radia Zet minister klimatu i środowiska Anna Moskwa, zapowiadając złożenie wniosku do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Według minister Moskwy regulacja jest nieważna, ponieważ wpływa na miks energetyczny i tym samym głosowanie powinno być zrealizowane w oparciu o zasadę jednomyślności, podczas gdy zostało zrealizowane w ramach zasady większości kwalifikowanej. – Wszystkie te decyzje zostały podjęte błędnie, na podstawie błędnej podstawy formalnoprawnej, a tym samym są nieważnymi dokumentami. Z tym dokumentem i z wieloma innymi w pakiecie Fit For 55 idziemy do Trybunału Sprawiedliwości. Mam nadzieję, że będą państwa, które się przyłączą. W najbliższych dniach będziemy ten wniosek składać – powiedziała minister klimatu i środowiska.
Fit for 55 to duży pakiet regulacji przygotowany przez Komisję Europejską w ramach polityki klimatycznej, obejmujący odpowiednie dyrektywy i rozporządzenia. Jego strategicznym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 1990 oraz osiągnięcie neutralności emisyjnej w roku 2050. Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych jest jednym z wielu założeń pakietu.
Oprócz niego należy także wskazać na zmiany w systemie handlu emisjami w celu zmniejszenia emisji o 62% w okresie 2005-2030 w odniesieniu do podmiotów już objętych tym systemem, sukcesywne wycofywanie z rynku bezpłatnych uprawnień do emisji przewidziane na lata 2026-2034, utworzenie nowego systemu handlu emisjami dla paliw w transporcie drogowym i ogrzewania budynków, czy wprowadzenie mechanizmu swoistych ceł za emisję w postaci konieczności uiszczenia opłaty w wysokości różnicy między opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnienia do emisji w systemie europejskim. Fit for 55 zakłada także zmniejszenie emisji metanu w górnictwie i rolnictwie.