Dziś w siedzibie Banku Gospodarstwa Krajowego podpisano umowy finansowania jednej z największych inwestycji Krakowa – Trasy Łagiewnickiej, będącej częścią południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa, łącznie z nową linią tramwajową. Wartość przedsięwzięcia to prawie 1 mld zł.
Wsparcie z EBI i BGK
– Misją Banku Gospodarstwa Krajowego, jako banku rozwoju, jest między innymi finansowanie projektów, dzięki którym regiony lepiej rozwijają się społecznie i gospodarczo, a Polakom żyje się wygodniej i bezpieczniej – powiedział Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. – Cieszę się, że mogliśmy wesprzeć ten projekt. BGK od dawna współpracuje z samorządem miasta Krakowa. Jesteśmy profesjonalnym i zaangażowanym partnerem, pomagamy miastu rozwijać budownictwo komunalne, wspieramy lokalną przedsiębiorczość – dodał Nierada.
– Wspieranie rozwiązań w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu jest jednym z głównych priorytetów EBI, a Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się w tę kategorię. Udzielony przez nas kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch w mieście, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego w mieście, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń. Docelowo przyniesie to znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa – powiedział Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność Banku w Polsce.
EBI udzielił kredytu, w wysokości 400 mln zł, długoterminowego spółce celowej o nazwie Trasa Łagiewnicka SA, która została powołana przez miasto w 2016 roku. BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową cześć projektu. Całkowity koszt realizacji inwestycji to 916 mln zł.
Zadowolony Kraków
Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. – Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana – powiedział Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Duży projekt
Trasa Łagiewnicka to część wewnętrznej obwodnicy miasta, której budowa przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum i połączy ze sobą południowe dzielnice Krakowa. W ramach inwestycji powstanie droga o długości 3,7 km, wraz z tunelami, oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km. Połączy ona ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
Droga będzie miała dwie jezdnie z trzema pasami ruchu oraz torami tramwajowymi do ul. Zakopiańskiej. Wzdłuż niej zostanie wybudowany ciąg rowerowy. Warunki terenowe będą wymagały wydrążenia na tym odcinku trzech tunelu, których łączna długość będzie wynosiła 1,5 km.
Głównym wykonawcą jest konsorcjum Budimex/Ferrovial. Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w 2017 roku, wbicie łopat przewiduje się w październiku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2020.
Owocna współpraca
– To już 11 duża inwestycja z Polski z finansowaniem EBI w ramach Planu Junckera – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik. Łączna wartość tych projektów to ponad 11,6 mld zł, a wsparcia EBI – 4,1 mld zł. Sześć inwestycji zrealizują prywatne podmioty, trzy – samorządy i dwie – spółki skarbu państwa.
Kolejne 4 duże inwestycje mają już pozytywną decyzję banku i oczekują na podpisanie umów. – Wśród nich jest duży projekt rządowy spółki Energa Operator polegający na rozbudowie i modernizacji sieci. Jego wartość to ponad 3,2 mld zł – powiedział wiceminister Słowik.
W przypadku mniejszych projektów małych i średnich firm, do końca 2016 roku finansowanie przyznano 4,1 tys., przedsiębiorcom z Polski. Wartość podpisanych umów wyniosła ponad 677 mln zł. – Takie wyniki plasują nas w unijnej czołówce. Według danych Komisji Europejskiej na koniec stycznia 2017 roku. Polska zajmuje 6. pozycję w UE pod względem wykorzystania środków z Planu Junckera – poinformował wiceminister Słowik.