Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z wykonawcą inwestycji dotyczącej projektu i budowy odcinka drogi ekspresowej S61. Mowa o trasie od Szczuczyna do Ełku. Wartość kontraktu to niemal 700 mln zł, a zadanie zostało powierzone konsorcjum, na czele którego stoi firma Porr.
Budimex zgłasza się do KIO i uchyla od popisania umowy
Przetarg na realizację tej trasy został ogłoszony w kwietniu 2016 roku. Następnie w kwietniu 2017 roku ogłoszono firmy, które spełniają warunki udziału w postępowaniu. Oferty na realizację tego odcinka poznaliśmy listopadzie 2017 roku. Przy budżecie inwestora równym 725,141 mln zł wartość propozycji wahała się od 534,249 mln zł do 777,634 mln zł.
23 lutego br. GDDKiA za najkorzystniejsza ofertę uznała najtańszą propozycję złożoną przez firmę Polaqua. Potem do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynął wniosek firmy Budimex, w którym spółka zarzuciła zamawiającemu naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie udostępnienia wyjaśnień złożonych przez firmę Polaqua w terminie umożliwiającym wykonawcom skuteczne kwestionowanie wyboru oferty najkorzystniejszej.
KIO uwzględniła odwołanie i inwestor musiał unieważnić swój wybór. W tej sytuacji GDDKiA wybrała firmę Budimex, której oferta miała wartość 672,505 mln zł i była trzecia pod względem najniższej ceny w zestawieniu. Firmy z tańszymi propozycjami nie przedłużyły wadium (Polaqua) lub nie przedłużyły okresu związania ofertą (konsorcjum Metrostav).
Jak się jednak okazało, Budimex zdecydował o uchyleniu się od podpisania umowy na realizację inwestycji. GDDKiA informując o tym, wskazała również nowego wykonawcę inwestycji. Jest to konsorcjum firm Porr, Porr Polska Infrastructure, Porr Bau GmbH i Unibep. Wartość propozycji tego oferenta opiewa na 699,510 mln zł.
Dziś, 6 sierpnia, doszło do finalizacji postępowania. GDDKiA podpisała umowę z wybranym wykonawcą.
Część Via Baltica– Via Baltica to jedna z najważniejszych tras, nie tylko z punktu widzenia układu komunikacyjnego Polski, ale i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Dzisiaj podpisujemy umowę na budowę przedostatniego jej odcinka, od obwodnicy Szczuczyna do Ełku. To, że prawie cała Via Baltica jest już w realizacji, jest wynikiem determinacji obecnego rządu, który przykłada szczególną wagę do jej jak najszybszego ukończenia. Dla regionu budowa drogi ekspresowej oznacza bezpośrednie połączenie komunikacyjne z międzynarodową trasą, która połączy północ i południe Europy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja będzie polegała na budowie 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Połączenie z siecią dróg lokalnych będzie możliwe poprzez węzły drogowe Guty oraz Ełk Południe.
Odcinek jest elementem postępowania na budowę trzech części drogi ekspresowej S61 leżących w ciągu korytarza Via Baltica. Przetarg obejmuje fragmenty Szczuczyn – Ełk Południe (23 km), Ełk Południe – Wysokie (23 km) oraz Wysokie – Raczki (20 km). W przypadku drugiego z tych odcinków GDDKiA również początkowo wybrała firmę Polaqua, a następnie doszło do zmiany wyboru najkorzystniejszej oferty. Ostatecznie kontrakt trafił do konsorcjum, na czele którego stoi firma Trakcja PRKiI. Z kolei w przypadku fragmentu Wysokie – Raczki 4 lipca br. GDDKiA podpisała umowę z Budimeksem na budowę tej trasy.