Dziś, 5 października, łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na projekt i budowę pierwszego odcinka Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu trasy ekspresowej S14. Wykonawcą zostało konsorcjum firm, którego liderem jest Budimex, a wartość kontraktu to ponad 550 mln zł.
Podpisana umowa dotyczy odcinka I od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów. Jego długość to 16,343 km. Wartość zawartego kontraktu to 561,801 mln zł, a infrastrukturę wybuduje konsorcjum firm Budimex i Strabag. Wykonawca ma zrealizować zadanie w ciągu 32 miesięcy od dnia dzisiejszego, przy czym w okres prac budowlanych nie wliczają się miesiące zimowe.
Jest to pierwszy z dwóch odcinków realizacyjnych, na które została podzielona budowa Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Drugi z nich to trasa od węzła Łódź Teofilów do drogi krajowej nr 91 w miejscowości Słowik. Liczy ona 12,184 km.
Ostatnim wyborem łódzkiego oddziału GDDKiA była oferta firmy Eurovia o wartości 537,259 mln zł. Niestety, z uwagi na to, że propozycje cenowe były składane przez firmy ok. rok temu, wykonawca ten nie przedłużył ważności swojej oferty. Obecnie trwa analizowanie otrzymanych propozycji i wybór kolejnej z nich.
Wyczekany finał
Na budowę Zachodniej Obwodnicy Łodzi mieszkańcy czekają od dawana. Pierwszy przetarg na jej budowę rozpoczął się w 2015 roku. W 2017 roku został on jednak unieważniony z uwagi na oferty znacznie przekraczający kosztorys. Później zdecydowano o okrojeniu trasy i zrezygnowaniu m.in. z niektórych węzłów i w czerwcu 2017 roku ogłoszono nowy przetarg.
Budowie drogi w „zoptymalizowanym” kształcie sprzeciwiali się mieszkańcy regionu. Podkreślali oni, że wszystkie węzły są potrzebne. Mimo to postępowanie było prowadzone dalej. W listopadzie 2018 roku poznaliśmy oferty cenowe, które ostatecznie mieściły się w budżecie GDDKiA.
Zawarta dziś umowa jest częściowym finałem sprawy, która ciągnęła się przez kilka lat. Teraz należy czekać na podpisanie kontraktu na drugi odcinek i mieć nadzieję, że prace będą szły sprawnie.
Droga ważna dla wszystkich
Budowa drogi ekspresowej S14 jest istotna zarówno z punktu widzenia transportu regionalnego, jak i dla krajowego układu komunikacyjnego. Pozwoli domknąć „ring” tras szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej, co poprawi warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania. Odcinek ten odciąży położoną na wschód od Łodzi autostradę A1, a także ułatwi poruszanie się po całej aglomeracji, bez konieczności przejazdu przez centra miast.