Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na kontynuację budowy autostrady A1 na odcinku Częstochowa Blachownia – Częstochowa Północ. Zadanie zostało powierzone konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe, Budimex i Budpol.
Trzy dni po odstąpieniu od umowy z pierwotnie wybranym wykonawcą Generalna Dyrekcja rozpoczęła procedurę wyłonienia wykonawcy prac zabezpieczających. Następnie rozpoczęły się negocjacje dotyczące ustalenia ostatecznego zakresu i formy zabezpieczenia zrealizowanych dotąd prac na obwodnicy Częstochowy.
W efekcie tych prac GDDKiA zaprosiła osiem firm. Sześć firm będących generalnymi wykonawcami trasy A1, Budimex, Berger Bau, Strabag, Pol-Aqua, Mirbud i Intercor oraz dwóch głównych podwykonawców odcinka F autostrady A1, czyli firmy Bud-Pol i Lemar, do złożenia ofert w przyspieszonej formule wyłonienia wykonawcy przez negocjacje bez ogłoszenia. Ostatecznie wpłynęły trzy oferty.
W trakcie procedury miała miejsce rozprawa w Krajowej Izbie Odwoławczej. KIO oddaliła odwołanie poprzedniego wykonawcy, firmy Salini Polska, na tryb wyboru wykonawcy prac zabezpieczających w formie negocjacji bez ogłoszenia. Firma domagała się wstrzymania rozpoczętej procedury wyłonienia wykonawcy prac zabezpieczających w trybie negocjacji bez ogłoszenia i ogłoszenia nowego postępowania przetargowego, w którym mogłaby brać udział.
Ostatecznie GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe, Budimex i Budpol. Wartość umowy to 434,401 mln zł.
– Przewidujemy, że wykonawca niezwłocznie przystąpi do przygotowania placu budowy, aby tak szybko jak to możliwe ruszyć pełnym frontem robót na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Całość prac zabezpieczających ma zostać zrealizowana do 15 listopada – informuje GDDKiA.
Zakres prac, będzie obejmował wykonanie robót zabezpieczających na ciągu głównym, roboty ziemne, wykonanie warstw konstrukcyjnych i bitumicznych, włącznie z wykonaniem podbudowy z betonu chudego, nawierzchni z betonu cementowego, również roboty wykończeniowe obiektów inżynierskich. – Jednocześnie przygotowujemy postępowanie przetargowe na dokończenie prac na tym odcinku A1. Te zamówienie będzie obejmowało wykonanie zakresu niezbędnego do uzyskania decyzji na użytkowanie obiektu budowalnego, warunkującej udostepnienie tego 21 km odcinka autostrady. Są to między innymi elementy BRD, ekrany akustyczne, oświetlenie węzła Rząsawa, ogrodzenie pasa drogowego autostrady – podaje największy inwestor drogowy w Polsce.
Ponad 30 km autostrady A1 jeszcze w tym roku
Na początku sierpnia GDDKiA planuje udostępnić do ruchu blisko 33 km autostrady, od węzła Częstochowa Południe do Pyrzowic. Na północy od Częstochowy trwa budowa pięciu odcinków autostrady, jednego na terenie województwa śląskiego oraz czterech w województwie łódzkim. Wszystkie, w standardzie po trzy pasy w obu kierunkach, zostaną wybudowane po istniejącym śladzie DK-1. Planowany termin oddania do ruchu czterech odcinków między Częstochową a Tuszynem, powinien nastąpić przed końcem 2021 r. Natomiast piąty odcinek od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Kamieńsk zostanie udostępniony kierowcom na przełomie 2022 i 2023 r.