Łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na projekt i budowę obwodnicy Srocka w ciągu dróg krajowych nr 12 i 91. Wykonawcą inwestycji będzie firma Budimex.
W przetargu o budowę obwodnicy Srocka brało udział sześciu wykonawców. Cztery ze złożonych z nich mieściły się w kwocie blisko 107 mln zł, jaką GDDKiA planuje przeznaczyć na tę inwestycję. Najtańsza i, jak się okazało, najkorzystniejsza, była oferta Budimeksu na kwotę blisko 81,2 mln zł.
Obwodnica powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Będzie to pierwsza z pięciu obwodnic, jakie zostaną wybudowane w ramach tego programu w województwie łódzkim. Pozostałe to obwodnice Błaszek w ciągu DK12, Brzezin w ciągu DK72, Łowicza w ciągu DK14/92/70 oraz Wielunia w ciągu DK45. GDDKiA jest na etapie uzyskiwania dla nich decyzji środowiskowych.
Prawie 4 km obwodnicy
Obwodnica Srocka ominie miasto od zachodniej strony i będzie miała nieco ponad 3,7 km długości, a także jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu. Każdy z nich będzie miał po 3,5 metra szerokości.
Obwodnica zostanie zaliczona do dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Będzie mogła przenosić ruch najcięższych pojazdów o nacisku 11,5 t/oś.
Dodatkowo na północnym końcu obwodnicy powstanie rondo, które uzupełni węzeł Tuszyn. Pozwoli jadącym od strony Głuchowa zawrócić i wyjechać na autostradę A1 w kierunku Gdańska, co dotychczas było niemożliwe.
Budimex ma od dziś 34 miesiące na realizację zadania, w tym 17 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Do okresu realizacji nie wlicza się okres zimowy, to jest od 16 grudnia do 15 marca.
Większe bezpieczeństwo w woj. łódzkim
Obwodnica powstanie na odcinku między węzłem Tuszyn, gdzie przecinają się drogi A1, DK12 i DK91, oraz Piotrkowem Trybunalskim. Jak pokazał ostatni Generalny Pomiar Ruchu, liczba samochodów przejeżdżających przez miasto każdej doby przekraczała 20 tysięcy.
Budowa nowej trasy będzie więc stanowiła nie tylko znaczącą poprawę warunków i komfortu życia dla mieszkańców, w związku z obniżeniem poziomu hałasu czy emisji spalin, ale przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa. Ma to ogromne znaczenie m.in. z uwagi na fakt, iż w pobliżu drogi znajduje się szkoła, sklepy, kościół i gęsta zabudowa mieszkalna.
Zyskają również przewoźnicy, którzy ominą ciasne i zatłoczone centrum Srocka. Nowa trasa będzie też krótsza, więc zmniejszy czas przejazdu i zużycie paliwa.