Rynek Infrastruktury
Wczoraj informowaliśmy (za „Kurierem Szczecińskim”), że inwestycja zakładająca budowę tunelu pod Świną została wpisana do dokumentu pn. „SRT 2020, z perspektywą do 2030 roku”. O takiej decyzji poinformowała Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Poparcie dla budowy tunelu wyraziły w ostatnim czasie m.in. władze woj. zachodniopomorskiego, Związek Powiatów Polskich, Unia Metropolii Polskich oraz szczeciński poseł PO Arkadiusz Litwiński. W 2010 r. podczas wizyty w Świnoujściu premier Donald Tusk powiedział, że budowa tunelu jest potrzebna, ale później rząd nie wykazywał intensywnych działań w tym zakresie.
Ze słów przedstawiciela UM Świnoujście należy wnioskować, że wpisanie budowy tunelu pod Świną do SRT 2020 jest decyzją przełomową. – Dzięki temu ma ona szansę znaleźć się na rządowej liście implementacyjnej i otrzymać w ten sposób konkretne dofinansowanie. Musimy się spodziewać tego ,że inwestycja nie zostanie w 100 procentach sfinansowana z budżetu państwa oraz środków unijnych i znalezienie około 100-120 mln zł, jako wkładu własnego, będzie spoczywało na naszych barkach. Oczywiście będą to środki rozłożone w ratach na kilkadziesiąt lat – mówi w rozmowie z portalem "rynekinfrastruktury.pl" Robert Karelus.
Rzecznik UM Świnoujście potwierdza wcześniejsze doniesienia, że środki na ten cel pochodzić będą z podatków od nieruchomości, które miasto spodziewa się otrzymywać od Polskiego LNG po zakończeniu budowy terminala w Świnoujściu. – Będziemy mogli wejść w ten układ pod jednym jednakże warunkiem: że nie nastąpią ustawowe zmiany, które doprowadzą do tego, iż spółki skarbu państwa nie będą musiały w całości lub w znaczącej części tych podatków do budżetu samorządów odprowadzać – dodaje Robert Karelus.