Projekt nosi nazwę „Prace przygotowawcze związane z usprawnieniem połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu”. Zadanie otrzyma wsparcie z RPO Województwa Zachodniopomorskiego jeszcze ze starej perspektywy (na lata 2007-13). Umowę parafują marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Priorytetowa inwestycja dla województwa
To druga dobra wiadomość w krótkim okresie czasu, związana z przygotowaniami do budowy tunelu. Kilka dni temu władze woj. zachodniopomorskiego poinformowały, że budowa tunelu została zapisana w Kontrakcie Terytorialnym, obok. m.in. budowy drogi ekspresowej S6 pomiędzy Szczecinem i Koszalinem oraz pogłębienia toru wodnego Szczecin – Świnoujście do 12,5 m.
Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście, mówi portalowi rynekinfrastruktury.pl, że dofinansowanie prac przygotowawczych budowy tunelu to kluczowa decyzja na drodze do rozpoczęcia budowy. – Jest to na pewno duży, o ile nie największy, od kilku lat, krok w stronę realizacji inwestycji budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Już sam fakt podpisania przez Marszałka umowy na dofinasowanie programu funkcjonalno-użytkowego pokazuje, że władze województwa traktują ten problem priorytetowo. Mamy także nadzieję, że zapisanie w Kontrakcie Terytorialnym tej ważnej dla nas inwestycji będzie gwarantować w przyszłości jej realizację – zauważa Karelus.
Program funkcjonalno-użytkowy to dokument określający oczekiwania zamawiającego wobec inwestycji budowlanej, która ma zostać następnie przeprowadzona w systemie projektuj-buduj. Program ma wskazać m.in. wymogi techniczne i finansowe.
Uda się uzyskać zwolnienie z VAT?
W Kontrakcie Terytorialnym zapisano, że budowa tunelu będzie kosztować ok. 780 mln zł, przy czym władze Świnoujścia liczą na to, że uda im się uzyskać zwolnienie z podatku VAT (wystąpiły już w tej sprawie do izby skarbowej), dzięki czemu koszt spadłby do ok. 630 mln zł. Obecne utrzymanie przepraw promowych w Świnoujściu jest na tyle drogie (w porównaniu z potencjalnymi kosztami utrzymania tunelu), że budowa stałej przeprawy zwróciłaby się najprawdopodobniej w ciągu maksymalnie 25 lat.