Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach szuka wykonawcy przebudowy dwóch skrzyżowań w Bieruniu. Na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 934 z drogą krajową nr 44 powstanie. Dodatkowo w przebiegu pierwszej z wyżej wymienionych tras powstanie tunel pod linią kolejową. Realizacja inwestycji poprawi płynność ruchu drogowego w mieście.
Licząca 18 kilometrów długości droga wojewódzka nr 934 łączy liczący 19 tys. mieszkańców Bieruń z 72-tysięcznymi Mysłowicami. Przebieg trasy nie jest ciągły – odcinek pomiędzy węzłami Imielin oraz Mysłowice Brzezinka kierowcy pokonują drogą ekspresową S1. DW nr 934 przebiega dalej do centrum Mysłowic, gdzie za główną stacją kolejową łączy się z drogą krajową nr 79. W dzielnicy Bieruń Nowy trasa łączy się z drogą krajową nr 44 nieopodal infrastruktury górniczej Ruchu Piast, który stanowi część Kopalni Węgla Kamiennego Piast-Ziemowit. W pobliżu skrzyżowania znajduje się także węzłowa stacja kolejowa Nowy Bieruń. Nie jest zatem zaskoczeniem, że dziś w tym miejscu tworzą się zatory, zwłaszcza w godzinach szczytu.
OpenStreetMap
Rejon ten zmieni się wkrótce nie do poznania. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach planuje bowiem przebudowę układu drogowego, na której realizację ogłoszony został przetarg. Dotyczy on wyłącznie realizacji robót budowlanych – dokumentacja projektowa dla inwestycji została przygotowana już wcześniej.
Przetarg na jej opracowanie został ogłoszony już w listopadzie 2020 roku, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. Przebudowa układu drogowego w Bieruniu powinna zostać zrealizowana w terminie 28 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy.
W ramach inwestycji zaplanowano przebudowę skrzyżowania DW nr 934 z DK nr 44, w efekcie której na miejscu istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstanie skrzyżowanie typu rondo, co powinno pozytywnie wpłynąć na płynność ruchu drogowego. Pod linią kolejową powstanie tunel, do którego przeniesiony zostanie ruch w przebiegu DW nr 934 w kierunku Mysłowic. Istniejący przejazd kolejowo-drogowy zostanie rozebrany. Nowo powstała infrastruktura będzie spełniać wymogi właściwe drogom klasy technicznej G, co oznacza m.in. zapewnienie parametrów w zakresie nośności umożliwiających przenoszenie obciążeń na poziomie 115 kN na oś. Zamawiający podkreśla w opisie zamówienia, że inwestycja będzie realizowana na terenie górniczym.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie tradycyjnie cena. Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, z tego tytułu możliwe będzie przyznanie do 60% punktów. Zamawiający przewidział również dwa kryteria pozacenowe w postaci okresu gwarancji oraz wartości wtórnego modułu odkształcenia E2 podbudowy zasadniczej z mieszanki niezwiązanej. W ramach każdego z nich możliwe będzie uzyskanie maksymalnie 20% punktów. Oferty będzie można składać do dnia 19 kwietnia bieżącego roku do godziny 8:00.