Rynek Infrastruktury
Przebudowa DK-1 i 86 Gdańsk – Cieszyn w granicach miasta to jedna z największych takich inwestycji w województwie śląskim i największa realizowana w Tychach, o znaczeniu ogólnopolskim. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w zakresie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dotychczas prace prowadzone były na około 4,5-kilometrowym odcinku. Do końca stycznia 2014 roku zmodernizowana zostanie całość, czyli blisko 6,5 km drogi krajowej łączącej Tychy z Gdańskiem i Cieszynem. Modernizacja dotyczy nie tylko samej drogi, ale i przyległych do niej obiektów.
W miejscu, gdzie dziś trwa budowa, za kilkanaście miesięcy kierowcy pojadą po nowej nawierzchni. Ponadto otwarte zostaną trzy podziemne przejścia dla pieszych oraz nowe skrzyżowanie ul. Beskidzkiej (DK-1) z aleją Niepodległości. W tym miejscu powstanie estakada, którą poprowadzony zostanie ruch tranzytowy. Pod nią wybudowane zostanie rondo, gdzie będzie odbywał się ruch lokalny. Po przebudowie poprawi się płynność ruchu, skróci się też czas przejazdu przez miasto.
Inwestycja ograniczy negatywne oddziaływania na środowisko i mieszkańców - powstaną ekrany akustyczne oraz tzw. cicha nawierzchnia oraz system odwodnień. Montaż słupów pod ekrany już się rozpoczął. Przebudowano także linię wysokiego napięcia, czego widocznym efektem są dwa nowe, potężne słupy elektroenergetyczne. Jeden zlokalizowany jest przy ul. Wędkarskiej, drugi przy al. Niepodległości. Pomiędzy nimi pod ziemią na kilometrowym odcinku ułożono sieć kabli.
Jednocześnie na DK-1 trwały prace drogowe. Pierwszy asfalt wylano na krótkim odcinku próbnym od ul. Przemysłowej, do węzła Piłsudskiego oraz na wyjeździe z al. Piłsudskiego na DK-1 w kierunku Bielska-Białej. Ponieważ zastosowana tam masa spełniała założone parametry wykonawca mógł rozpocząć prace także w innych miejscach. W efekcie pierwszą warstwę asfaltu wyłożono na odcinkach o łącznej długości 1,5 km, z czego niecały kilometr udało się przykryć drugą warstwą wiążącą. Z kładzeniem kolejnych warstw asfaltu drogowcy będą musieli poczekać do wiosny. Nie oznacza to jednak, że zimą budowa stanie.
Do końca grudnia postawione zostaną trzy podpory po jednej stronie wiaduktu budowanego nad al. Niepodległości (obiekt dwujezdniowy). Dwie z nich już stoją. Kolejnym ważnym elementem realizowanej przebudowy DK-1 jest wiadukt nad torami PKP. Z jednej strony drogi wykonano już dwa przyczółki, czyli kilkunastometrowe konstrukcje żelbetowe podtrzymujące przyszły wiadukt. Dobiega także końca budowa wschodniej części przejścia podziemnego w rejonie ul. Edukacji. Dalsze prace będzie tu można prowadzić po przełożeniu ruchu.
Zakończyła się budowa przejścia podziemnego przy ul. Targiela oraz remont mostu zachodniego nad rzeką Gostynką. Na oświetlenie i inne wykończenie tych obiektów trzeba będzie jednak poczekać do czerwca 2013 roku. O zmianach i postępach prac będziemy Państwa informować. Przepraszamy za wszelkie niedogodności i utrudnienia związane z remontem ulicy Beskidzkiej.
Przebudowa ul. Beskidzkiej (DK-1/DK-86) w obrębie miasta Tychy jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w zakresie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ok. 190 mln zł, z czego aż 85 proc. stanowi dofinansowanie z UE. Wkład miasta Tychy to około 30 mln zł. Wykonawcą projektu jest firma Polimex-Mostostal.