Premier Donald Tusk ogłosił w środę decyzję w sprawie dalszych losów Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że w Baranowie powstanie nowoczesne lotnisko, do którego zapewniony zostanie dojazd kolejowy i drogowy. – Podjęliśmy decyzję o rozbudowie autostrady nie tylko między Warszawą a lotniskiem centralnym, ale na dłuższym odcinku między Warszawą a Łodzią – powiedział premier.
Autostrada łącząca aglomeracje warszawską z łódzką ma być rozbudowana przed tym, zanim z Baranowa odleci pierwszy samolot. – Powstanie trzeci i czwarty pas autostrady. Tę decyzję już podjęliśmy – mówił Tusk.
- Ta trasa jest potwornie zapchana i ona potrzebuje dodatkowych pasów – trzeciego i czwartego. Nasi poprzednicy przez całe 8 lat swoich rządów opowiadali, że wybudują dodatkowe pasy. Nie wybudowali. To my je wybudujemy. Nasze ministerstwo i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowana jest do ogłoszenia przetargu już w przyszłym roku – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Dodał, że budowa zostanie zakończona do czasu uruchomienia nowego lotniska. – Ja chcę, żeby te prace zakończyły się jak najwcześniej, nawet w roku 2031 – powiedział minister Klimczak.
Prace przy budowie samego lotniska mają potrwać do 2031 roku, po ich sfinalizowaniu potrzebny będzie jeszcze czas na procesy certyfikacyjne, co oznacza uruchomienie portu lotniczego w roku 2032.
Przypomnijmy, w sierpniu ub. roku podpisana został umowa między GDDKiA a firmą Databout, której zlecono wykonanie opracowań projektowych – do uzyskania decyzji ZRID – dotyczących rozbudowy autostrady A2 na trasie Łódź – Warszawa. Projekt powinien być gotowy w ciągu półtora roku od podpisania umowy.
Inwestycja, według zleconego projektu, ma objąć 89 km drogi. Między Łodzią Północ a Pruszkowem droga ma zyskać trzeci pas ruchu, natomiast na odcinku od Pruszkowa do Konotopy ma być poszerzona o czwarty pas.
Podczas konferencji poświęconej CPK pojawił się także temat aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy. Minister Dariusz Klimczak stwierdził, że do tej pory nie było możliwe podjęcie decyzji co do tego zadania z uwagi na wyłączenie CPK spod odpowiedzialność Ministerstwa Infrastruktury.
- Dopóki nie skoncentrowaliśmy działań w Ministerstwie Infrastruktury, to znaczy nie zarządzamy także spółką CPK, nasi drogowcy nie byli w stanie podjąć decyzji dotyczących wiążących decyzji co do określonych rozwiązań – powiedział Dariusz Klimczak.
Dodał, że nie chodzi tylko o aglomeracyjną obwodnicę Warszawy, która jego zdaniem jest niezbędna, ale o decyzje dotyczące np. przebudowy istniejących węzłów, czy budowy zjazdów do nowego lotniska.
Spółka CPK formalnie trafi do resortu infrastruktury od 1 lipca. – Kiedy wszystkie te podmioty będą pod jedną jurysdykcją, będziemy mogli podejmować decyzje, w którym miejscu, jakiej jakości droga – czy to będzie klasy S czy autostrada, czy przebudowujemy węzeł Wiskitki czy budujemy nowy, czy robimy nowe zjazdy na przykład przy Bolimowie – mówił minister podkreślając, że pytań, na razie bez odpowiedzi, jest bardzo dużo.
Do tej pory, jak mówił, „wielki projekt pod nazwą CPK” był oddzielony, co powodowało, że GDDKiA "czekała na wytyczne" dotyczące inwestycji.
- W poprzednich latach prace nad nowym przebiegiem autostradowej obwodnicy Warszawy w zasadzie zostały zatrzymane – dodał pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek odwołując się do protestów społecznych jakie napotkała ta inwestycja na etapie planowania. – My dzisiaj musimy zrobić nowe otwarcie również w tym zakresie, czyli włączenia lotniska w sieć drogową i połączenia jej z najbardziej optymalnym przebiegiem autostradowej obwodnicy Warszawy – powiedział Maciej Lasek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.