Ponad 6-kilometrowy odcinek S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem wybuduje turecka firma Kolin. Umowa na projekt i budowę został podpisana. Kontrakt ma wartość 1,416 mld zł. Częścią tej inwestycji będzie blisko kilometrowy tunel.
Wykonawca z Turcji będzie odpowiedzialny za projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym. Na trasie powstanie węzeł drogowy Domaradz, który zostanie wybudowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza, który jest wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK-19 w Lutczy.
fot. GDDKiA
Jednym z największych wyzwań na tym kontrakcie będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb. Obiekt będzie miał 990 m długości. Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt oraz liczne obiekty w ciągu dodatkowych jezdni.
Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu, gdzie zlokalizowane zostanie Centrum Zarządzania Tunelami do celów obsługi wszystkich tuneli w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Jak wyjaśnia GDDKIA, zadanie S19 Lutcza – Domaradz zostało podzielone na dwa odcinki realizacyjne, z których jeden ma krótszy terminem realizacji. Aby umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, wraz z tunelem, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.
Trudne warunki
Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Odcinek, na który zawarto kontrakt jest częścią szlaku Via Carpatia. Na terenie woj. podkarpackiego trasa ta będzie miała 169 km długości.
Kierowcy korzystają już z blisko 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. W realizacji jest 79 km. Są to odcinki: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka, a także Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek. Na etapie przetargu jest liczący 5,2 km odcinek Jawornik – Lutcza.