Nastąpił kolejny etap przybliżający do powstania tunelu pod Świną. Plac budowy został przekazany wykonawcy, czyli konsorcjum z liderem Porr Polska. Doszło do tego pomimo kłopotów z partnerem konsorcjum, firmą Energopol Szczecin, z którym GDDKiA zerwało umowę.
Po wyrzuceniu Energopolu z kontraktów GDDKiA, kontynuowanie projektów zaczętych przez firmę ze Szczecina stanęło pod znakiem zapytania. Generalna Dyrekcja zapewniała jednak, że ta sytuacja nie wpłynie na budowę tunelu w Świnoujściu, gdzie Energopol ma tylko 20 procent udziału. Na potwierdzenie tej deklaracji GDDKiA przekazuje informację o wejściu głównego wykonawcy na plac budowy.
GDDKiA, działając jako inwestor zastępczy w imieniu Prezydenta Świnoujścia, przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu Wykonawcy − konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska. Od tego momentu odpowiedzialność za plac budowy przejmuje wykonawca i mogą się już rozpocząć prace w terenie. Na początku będą prowadzone roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało Miasto Świnoujście z konsorcjum, który wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln złotych. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wojewoda zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Następstwem tej decyzji jest między innymi dzisiejsze przekazanie placu budowy wykonawcy.
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić prawie 3,5 km. Zasadnicza jej część − tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość ponad 1 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.