Partner serwisu
Drogi i autostrady

Tunel pod Ursynowem – strategiczny obiekt na mapie Warszawy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
22-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Webuild

Podziel się ze znajomymi:

Tunel drogi ekspresowej S2 jest eksploatowany od blisko 2 lat i w tym czasie stał się istotnym elementem transportu drogowego w zakresie krajowym oraz lokalnym.

Nowo wybudowany odcinek drogi ekspresowej S2 wraz z tunelem stanowi część Południowej Obwodnicy Warszawy i został wykonany przez WEBUILD S.p.A w ramach Zadanie „A” - od węzła” Puławska” [bez węzła] do węzła ”Przyczółkowa” [bez węzła] dł. 4,6 km. Trasa S2 w tym przebiegu zlokalizowana jest na terenie mocno zurbanizowanym. Tunel przebiega przez dzielnicę Ursynów i przecina linię metra M1. Wartość kontraktu zrealizowanego przez WEBUILD S.p.A wyniosła ok. 1,2 mld zł.

Jak podaje spółka, do wybudowania tunelu zużyto ok. 315 tys. m3 betonu oraz 33,7 tys. ton stali. Obiekt o długości 2335 metrów został wykonany metodą odkrywkową jako przekrój poprzeczny w kształcie ramy dwunawowej. Dwie nawy tunelu każda o wymiarach 3 x 3,5m plus pas ewakuacyjny 3,75 m są oddzielona dwoma kanałami wentylacyjnymi.

Przed otwarciem tunelu pod Ursynowem w południowej części Warszawy brakowało połączeń, które wyprowadzałyby ruch tranzytowy poza tereny typowo miejskie. Domykający go od strony południowej tunel pod Ursynowem w znacznej części przejął ruch ciężarowy, a dodatkowo stanowi wygodną i łatwo dostępną trasę łączącą mieszkańców południowej Warszawy m.in. z autostradą A2 w kierunku na Łódź oraz S8 w kierunku na Białystok.

Otwarcie tunelu oraz towarzyszących mu dróg, w tym połączenia ul. Branickiego z dzielnicą Ursynów i przebudową ul. Płaskowickiej znacząco usprawniło także ruch miejski w południowej części Warszawy. Tylko w pierwszym miesiącu po oddaniu do ruchu tunel obsłużył ok. 1,2 mln pojazdów. Prognozowane na etapie projektowania natężenie ruchu wg danych GDDKiA w tunelu w 2035 r. ma dochodzić nawet do 4800 pojazdów na godzinę w jednym kierunku.

Korzyści bezpośrednio wynikające z funkcjonowania tunelu w ciągu drogi ekspresowej S2 [POW]:
  • przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich
  • ograniczenie ruchu tranzytowego w mieście
  • usprawnienie funkcjonowania transportu dla miasta Warszawy i okolic , kumulujących bardzo duże potoki ruchu
  • usprawnienie połączeń pomiędzy dzielnicami Warszawy [ od Mokotowa- Ursynowa do Wawra]
  • skrócenie czasu podróży
  • zapewnienie komfortu jazdy
  • jest znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu , dalszemu rozwojowi infrastruktury drogowej obszaru metropolitalnego, co znacząco wpłynie na poprawę warunków życia, w tym komunikacji w mieście stołecznym Warszawa
  • ogranicza emisję spalin i hałasu w porównaniu do wcześniej eksploatowanych dróg i ulic

W tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości, która jest ograniczona do 80 km/h. Warto podkreślić, że do połowy 2023 r. w obiekcie nie odnotowano żadnego poważnego wypadku. Funkcjonuje w nim dźwiękowy system ostrzegawczy (DSO). W nagłych wypadkach kierowcy mogą w nim usłyszeć komunikaty nadawane przez specjalny system nagłośnienia, a także na jednej z czterech częstotliwości publicznego radia (92,4 oraz 102,4 MHz - Jedynka; 99,1 MHz - Trójka lub 104,9 MHz - Dwójka).

Tunel posiada nisze z punktami alarmowymi w rozstawie co 125 m, przejścia ewakuacyjne w rozstawie co 250 m i przejazd awaryjny dla służb ratowniczych pomiędzy nawami.

Ponadto w ramach kontraktu wybudowano budynek CZT, czyli Centrum Zarządzania Tunelem i to właśnie tam tunel jest monitorowany całodobowo dzięki podglądowi z 134 kamer. Monitoring potrafi automatycznie wykryć np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd.

Warto również zaznaczyć, że Centrum Zarządzania Tunelem zostało wyposażone w nowoczesne systemy , które umożliwiają sprawne i skuteczne nadzorowanie pracy tunelu zapewniając tym samym bezpieczeństwo użytkownikom ruchu drogowego.

Webuild to wiodący światowy gracz w budowie dużych, złożonych projektów dla zrównoważonej mobilności (kolej, metro, mosty, drogi, porty), energii wodnej (tamy, elektrownie), gospodarki wodnej (oczyszczalnie i odsalanie, gospodarka ściekowa, tamy irygacyjne) oraz budynków (obiekty cywilne i przemysłowe, lotniska, stadiony, szpitale).

Webuild, mający za sobą 117 lat doświadczenia inżynierskiego na pięciu kontynentach, dzięki talentowi 83 000 ludzi reprezentujących ponad 100 narodowości, jest liderem włoskiego rynku i konkuruje globalnie z głównymi graczami w sektorze.

Koncern jednocześnie wspiera swoich klientów w osiąganiu ich zrównoważonych celów rozwojowych. Od 2021 roku jest członkiem MIB ESG, indeksu włoskich spółek z najlepszymi praktykami ESG. Na koniec grudnia 2022 r. Webuild osiągnął łączny portfel zamówień o wartości 53,4 mld EUR, przy czym 92% portfela budowlanego dotyczyło projektów powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju. 

W Polsce Webuild działa poprzez swój oddział w Warszawie i realizuje szereg projektów (drogowych, kolejowych, metra, elektrociepłowni itp.) częściowo przejętych przez Webuild począwszy od 2013 roku (zarówno samodzielnie, jak również jako Salini Polska, spółki w 100% zależnej lub jako członek joint venture złożonego ze spółki z niewielkim udziałem) i częściowo przejęte w ramach transakcji zakupu firmy Astaldi (obecnej w kraju od 2008 roku) przez Webuild. Łączna wartość kontraktowa tych projektów przekracza 5,5 mld euro brutto.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

ep. 15 września 2023

Ile za budowę S19 koło Sokółki?

Drogi i autostrady

Ile za budowę S19 koło Sokółki?

ep. 11 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

S17. Bliżej nowych rozwiązań na węźle Lubelska

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

ep. 15 września 2023

Ile za budowę S19 koło Sokółki?

Drogi i autostrady

Ile za budowę S19 koło Sokółki?

ep. 11 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

S17. Bliżej nowych rozwiązań na węźle Lubelska

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5