Rynek Infrastruktury
Tunel łączący świnoujskie wyspy Wolin i Uznam ma kosztować – zgodnie ze wstępną ekspertyzą zamówioną przez UM Świnoujście – ok. 630 mln zł (netto). Władze Świnoujścia dwa miesiące temu zaproponowały stronie rządowej propozycję następującego montażu finansowego inwestycji: miasto wyłożyłoby ok. 130 mln zł, a reszta środków pochodziłaby ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Rząd przez wiele miesięcy był sceptyczny wobec budowy tunelu w Świnoujściu, jednak na początku października doszło do spotkania w ówczesnym MTBiGM, podczas którego samorządowcy przedstawili wiceministrowi Zbigniewowi Rynasiewiczowi powyższą propozycję montażu finansowego. Informowaliśmy, iż po tym spotkaniu zachodniopomorscy politycy i samorządowy dość zgodnie twierdzili, że poprawił się klimat dla tej inwestycji i wzrosła szansa, że budowa tunelu zostanie wpisana na listę projektów kluczowych Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” edycji 2014-20.
Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście, informuje portal rynekinfrastruktury.pl, iż istotnie prace ruszyły z miejsca. Aktualnie świnoujski magistrat przeprowadza, na prośbę Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, wszechstronną analizę modelu finansowania budowy stałego połączenia.
– Rozpatrujemy warianty w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne, kredyt spłacany z podatku, który będziemy otrzymywać od Polskiego LNG i dotacji na utrzymanie promów, a także warianty z tunelem płatnym i bezpłatnym. Analiza zostanie przedstawiona w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju na początku przyszłego roku. Nie ukrywamy, że liczymy na dobrą wolę pani premier Elżbiety Bieńkowskiej, która zna problemy świnoujskich przepraw z bezpośrednich spotkań z prezydentem Januszem Żmurkiewiczem, któremu tylko w tym roku wręczała nagrody w dwóch prestiżowych rankingach na najbardziej innowacyjne miasto w Polsce oraz za realizację transgranicznej promenady łączącej cesarskie uzdrowiska po polskiej i niemieckiej części wyspy Uznam. Podczas ostatniego spotkania prezydent wręczył pani premier płytę z filmem, ilustrującym problemy Świnoujścia związane z brakiem stałego połączenia – mówi Robert Karelus.