Tarcza tnąca maszyny TBM została opuszczona do komory startowej. Teraz rozpocznie się łącznie wszystkich elementów urządzenia. W marcu powinny odbyć się próby ruchowe i jeśli wszystko pójdzie dobrze zacząć się drążenie tunelu.
Zgodnie z harmonogramem budowy realizowanej przez konsorcjum PORR i Gulermak, w tym tygodniu do komory startowej została opuszczona tarcza tnąca maszyny TBM. Element ten (o średnicy 13,46 m i wadze 260 ton) odpowiedziany jest za urabianie gruntu i wraz z opuszczonym już do komory zespołem urządzeń pomocniczych oraz płaszczem i ogonem tarczy TBM, wywierci tunel pod Świną.
Do końca lutego trwać będzie łączenie wszystkich elementów systemów mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych, systemów IT i sterowania oraz transportu urobku w jedną funkcjonalną całość. Na początku marca, po zakończeniu montażu, odbędą się próby ruchowe, a po ich pomyślnym zakończeniu i obowiązkowym chrzcie maszyny rozpocznie się drążenie nowej przeprawy.
TBM przypłyną do Polski z Chin 7 października na pokładzie statku Da Chang.
Trasę z Azji Przejściem Północno-Wschodnim.
Stała przeprawa w Świnoujściu ma połączyć wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna stanowiąca część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe. Cały budowany odcinek ma mieć 3,4 km długości, w tym sam tunel 1,44 km. Jego średnica wewnętrzna to 12 metrów. W tunelu poprowadzona będzie dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej której przewidziano galerię ewakuacyjną. Wartość kontraktu to ponad 793 mln zł.