Rynek Infrastruktury
Tunel będzie finansowany w ramach CEF?
W odpowiedzi udzielonej na pytanie zadane przez profesora Liberadzkiego jeszcze w grudniu 2013 roku Komisja Europejska stwierdza, że możliwe jest finansowanie tunelu pod Świną z instrumentu Łącząc Europę (CEF) nawet bez wsparcia Warszawy. Wyzwaniem dla województwa zachodniopomorskiego będzie stworzenie ,,wspólnego interesu". Nie ma jednak jasnej definicji tego pojęcia, jednym z partnerów dla Zachodniego Pomorza mógłby być niemiecki land Meklemburgia-Pomorze Przednie (Mecklemburg-Vorpommern).
Od wielu lat Meklemburgia-Pomorze Przednie walczy o zdobycie funduszy z Berlina na tak zwany ,,Most Karniner". Do połowy lat czterdziestych ubiegłego wieku najszybsze połączenie pociągiem ze Świnoujścia do Berlina biegło właśnie przez ten most. To ukończone w 1876 roku połączenie kolejowe było brane pod uwagę przez wschodnioniemieckich urzędników w planach odbudowy już od lat sześćdziesiątych.
Ostatnie próby odbudowy mostu, a co za tym idzie - wznowienia połączenia kolejowego pomiędzy Ducherow i Świnoujściem, podjął niemiecki kraj związkowy Meklemburgia-Pomorze Przednie, gdy dodawano to połączenie kolejowe do Federalnego Planu Infrastruktury Transportowej. W 2015 roku niemiecki minister transportu ostatecznie zadecyduje jak ważne jest dla Niemiec połączenie między Ducherow i Świnoujściem.
Według Bogusława Liberadzkiego Pomorze Zachodnie i Meklemburgia-Pomorze Przednie muszą ze sobą współpracować i lobbować w Berlinie, Warszawie i w Brukseli celem włączenia połączenia Ducherow – Świnoujście do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jeśli się to uda, będzie możliwe finansowanie z instrumentu Łącząc Europę aż do 80 procent kosztów tej inwestycji, co z kolei umożliwi drogowe i kolejowe połączenie obu stron portu w Świnoujściu z Niemcami.
Pomimo tej ważnej informacji podanej przez Komisję Europejską europoseł Liberadzki skrytykował jej oficjalną odpowiedź. – Komisja Europejska pisze, że nie ma połączenia drogowego TEN-T na zachodnim brzegu Świny. Jest to po prostu nieprawda! To Świnoujście jest punktem końcowym obecnej sieci TEN-T, a nie port w Świnoujściu. Mam nadzieję, że Komisja Europejska rozumie, że rzeczywiste centrum Świnoujścia usytuowane jest na zachodnim brzegu Świny. Dlatego obecne połączenie promowe jest częścią TEN -T i powinno kwalifikować się do finansowania z CEF, jeśli zostanie przekształcone w tunel – komentuje odpowiedź KE Bogusław Liberadzki.
Najważniejszym wnioskiem wypływającym z odpowiedzi pisemnej KE jest jednak to, że instytucja ta nie jest świadoma, że port w Świnoujściu znajduje się na dwóch brzegach rzeki, co należy jak najprędzej wyjaśnić. Prof. Liberadzki poinformuje Komisję Europejską o zaistniałym nieporozumieniu i jednocześnie będzie kontynuował starania o budowę tunelu.
MIR analizuje montaż finansowy
O powstanie tunelu walczą parlamentarzyści i władze Świnoujścia. Magistrat przedstawił resortowi transportu propozycję montażu finansowego inwestycji, który zakładał, że 20 procent kosztów weźmie na siebie miasto, a pozostałe 80 procent pokryją środki unijne.
Aktualnie na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju trwa szczegółowa analiza modelu finansowania budowy tunelu pod Świną. Tunel łączący świnoujskie wyspy Wolin i Uznam ma kosztować – zgodnie ze wstępną ekspertyzą zamówioną przez UM Świnoujście – ok. 630 mln zł (netto). Władze Świnoujścia kilka miesięcy temu zaproponowały stronie rządowej propozycję następującego montażu finansowego inwestycji: miasto wyłożyłoby ok. 130 mln zł, a reszta środków pochodziłaby ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, uważa, że usprawnienie połączenia komunikacyjnego między wyspami Uznam i Wolin, które powstałoby w ciągu drogi kranowej nr 3, jest bardzo ważne. – Tylko dzięki współpracy miasta z rządem możliwe będzie znalezienie rozwiązania, które umożliwi realizację tego ambitnego przedsięwzięcia. Budowa tunelu, wraz z innymi kluczowymi dla naszego regionu zadaniami, zostanie umieszczona w mandacie negocjacyjnym województwa do kontraktu terytorialnego na lata 2014-2020 – mówił w październiku dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” marszałek Geblewicz.
Po spotkaniu w ówczesnym Ministerstwie Transportu, które odbyło się w październiku 2013 roku, wiceminister Zbigniew Rynasiewicz obiecał, że szczegółowo zapozna się z przedłożoną dokumentacją. Prezydent Świnoujścia, Janusz Żmurkiewicz przyznał, że jego podejście zmienia się z negatywnego na pozytywne, a klimat polityczny wokół budowy tunelu uległ poprawie.