Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Tunel na S19. Maszyna TBM szykuje się do pracy w środowisku metanowym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
11-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Tunel na S19. Maszyna TBM szykuje się do pracy w środowisku metanowym
fot. GDDKiA
Wykonawca drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica kończy montaż urządzeń, które są niezbędne, by maszyna TBM mogła rozpocząć drążenie tunelu w warunkach występowania metanu. Wkrótce rozpoczną się testy i odbiory, a dopiero po tym możliwe będzie rozpoczęcie drążenia. Przypomnijmy, prace zmierzające do rozpoczęcia tego etapu zostały wstrzymane w lipcu ub. roku właśnie po tym, jak na budowie stwierdzono obecność niebezpiecznego gazu.

Metan na placu budowy podrzeszowskiego fragmentu trasy Via Carpatia został wykryty podczas próbnych pompowań, których celem było obniżenie zwierciadła wody na potrzeby rozpoczęcia pracy przez maszynę TBM. Ta, według wcześniejszych planów, miała zacząć drążenie tunelu w III kwartale 2023 roku. Obecność gazu wymusiła wstrzymanie tego zakresu prac. Potrzebny był nowy plan działania.

Dodatkowy montaż dobiega końca

Skonstruowana specjalnie na potrzeby drążenia tunelu na S19 tarcza nazwana „Karpatką” musiała zostać przeprojektowana tak, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, odnoszącej się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej.

- Dyrektywa wymaga, by urządzenia i maszyny, które pracują w atmosferze grożącej zapaleniem lub wybuchem metanu, posiadały odpowiednie zabezpieczenia, przede wszystkim iskrobezpieczne – wyjaśnia Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa GDDKiA w Rzeszowie. Jak informuje przedstawicielka inwestora, prace projektowe dotyczące przystosowania maszyny TBM do pracy w niebezpiecznym środowisku zostały już ukończone. Obecnie wykonawca kończy montaż niezbędnych urządzeń. Prace te prowadzone są na placu budowy, na portalu południowym tunelu, gdzie trafiają wszystkie dodatkowe urządzenia wymagające montażu. Wkrótce rozpocznie się faza testów i odbiorów przed rozpoczęciem drążenia.

Drążenie w tym sezonie budowlanym?

Jednoznacznej odpowiedzi na pytanie kiedy ruszy ten kluczowy dla tunelu etap prac na razie nie ma. – Dzisiaj wskazanie konkretnego terminu rozpoczęcia drążenia obarczone jest zbyt dużym błędem – mówi Joanna Rarus. Dodaje, że nastąpi to wtedy, gdy wszystkie elementy będą dokończone i zapewnią bezpieczną pracę ludzi i sprzętu. – Wykonawca szacuje, że nastąpi to na przełomie I i II połowy roku a zatem w bieżącym sezonie budowlanym – informuje.

Tunel ma mieć 2,3 km długości. Cały odcinek drogi S19 Rzeszów – Babica to 10 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Poza tym powstaną: sześć estakad, dwa wiadukty nad ekspresówką, trzy przejścia dla zwierząt, przejazd pod S19 i dwupoziomowy węzeł Babica.

Wykrycie metanu nie wstrzymało prac na odcinku poza tunelem. Tam prace trwają. Obecnie, wykonawca realizuje roboty ziemne i układa warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i jezdniach dodatkowych. Trwają też prace mostowe, w tym m.in. przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji powstają segmenty, które będą wykorzystane do obudowy tunelu. – Aktualne ogólne zaawansowanie prac to ok. 40 procent – informuje nas rzeczniczka rzeszowskiej GDDKiA.

Będzie zmian terminu?

Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Umowa z wykonawcą została podpisana w lipcu 2020 r. i miała wartość 2,2 mld zł. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji przypadał na połowę 2026 roku. Można się spodziewać, że w związku z nieprzewidzianą sytuacją zmienią się zarówno termin realizacji jaki wartość robót. – Niewątpliwie wykrycie metanu w masywie skalnym, w którym powstanie tunel, a następnie przeprowadzenie dodatkowych analiz i prac, wpłynie na harmonogram. Aktualnie trwają procedury kontraktowe, które ostatecznie ustalą należny wykonawcy koszt i przedłużenie czasu na ukończenie zadania na podstawie złożonych przez wykonawcę roszczeń – mówi Joanna Rarus.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ważny przetarg ws. obwodnicy Pilzna. Wpłynęło 9 ofert

Drogi i autostrady

Ważny przetarg ws. obwodnicy Pilzna. Wpłynęło 9 ofert

Grzegorz Rekiel 04 lipca 2024

Są oferty w przetargu na realizację obwodnicy Pilzna

Drogi i autostrady

Są oferty w przetargu na realizację obwodnicy Pilzna

Mikołaj Kobryński 02 lipca 2024

Prace nad wiaduktem w Piechowicach bliskie finału

Drogi i autostrady

Dwa mosty na Podkarpaciu zostaną wyremontowane

Drogi i autostrady

Dwa mosty na Podkarpaciu zostaną wyremontowane

Redakcja/inf. pras. 01 lipca 2024

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Drogi i autostrady

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Elżbieta Pałys 21 czerwca 2024

Zobacz również:

Ważny przetarg ws. obwodnicy Pilzna. Wpłynęło 9 ofert

Drogi i autostrady

Ważny przetarg ws. obwodnicy Pilzna. Wpłynęło 9 ofert

Grzegorz Rekiel 04 lipca 2024

Są oferty w przetargu na realizację obwodnicy Pilzna

Drogi i autostrady

Są oferty w przetargu na realizację obwodnicy Pilzna

Mikołaj Kobryński 02 lipca 2024

Prace nad wiaduktem w Piechowicach bliskie finału

Drogi i autostrady

Dwa mosty na Podkarpaciu zostaną wyremontowane

Drogi i autostrady

Dwa mosty na Podkarpaciu zostaną wyremontowane

Redakcja/inf. pras. 01 lipca 2024

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Drogi i autostrady

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Elżbieta Pałys 21 czerwca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5