Lubliniec po nieudanym pierwszym postępowaniu, po raz drugi szuka projektantów dla budowy w przyszłości tunelu pod torami. Mowa o obiekcie, który miałby się znaleźć w miejscu zatłoczonego przejazdu na ul. Częstochowskiej. Zgłosiły się trzy firmy gotowe zaprojektować przeprawę. Zamawiający będzie teraz prowadził z nimi negocjacje.
Gmina Lubliniec po raz drugi wystartowała z przetargiem na wykonanie projektu budowlanego oraz programu funkcjonalno-użytkowego budowy dwupoziomowego skrzyżowania kolejowo-drogowego w ulicy Częstochowskiej. Przeprawa powstać ma w zamian za likwidację jednopoziomowego skrzyżowania z liniami 61 Kielce – Fosowskie i numer 143 Kalety – Wrocław Popowice. Łącznie obiekt miałby powstać pod czterema torami.
Zamawiający zmienił formułę postępowania na zamówienie w trybie negocjacji. Na razie trzy firmy zgłosiły chęć o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – DMK Inżynieria z Rybnika, Firma Inżynierska GF-Mosty z Piekar Śląskich oraz Mosty Katowice. Negocjacje składają się z czterech etapów. W pierwszym zamawiający dokona badania złożonych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz podmiotowych środków dowodowych, oświadczeń i dokumentów. W drugim etapie nastąpi zaproszenie do złożenia oferty wstępnej. W trzecim etapie przeprowadzone zostaną negocjacje z wykonawcami, które będą dotyczyć wszystkich uwarunkowań realizacji przedmiotu zamówienia i umowy, podziału na etapy, terminów realizacji itp. Zamawiający może na tym etapie jeszcze doprecyzować i uzupełnić opis przedmiotu zamówienia i warunki umowy. W ostatnim – czwartym – etapie wykonawcy będą musieli przedstawić ofertę ostateczną. Zamawiający dokona ich oceny i dokona wyboru najkorzystniejszej oferty.
Warto przypomnieć, że w poprzednim postępowaniu zgłosiła się wyłącznie jedna firma – Safege z Francji – która zaproponowała prace projektowe za 1,63 mln zł. Zamawiający przygotował na to zadanie wyłącznie 1 mln zł. W związku z przekroczeniem budżetu, przetarg unieważniono.
Wykonawca sporządzając dokumenty musi uwzględnić kalkulację kosztów realizacji zadania, dokonać dodatkowych badań geologicznych oraz zaprojektować przejście podziemne dla pieszych pod torami z dostosowaniem go do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a także zaprojektować drogę w tunelu dla ruchu pojazdów samochodowych i rowerów.
Zamawiający wymaga opracowania projektu budowlanego, zbiorczego zestawienia kosztów, pozyskania wszelkich uzgodnień, opinii oraz pozyskania map do celów projektowych. Następnie wykonania badań geologicznych, opracowania w ramach potrzeby raportu o oddziaływaniach przedsięwzięcia na środowisko oraz przygotowania materiałów wraz z wnioskiem, niezbędnych do uzyskania pozwolenia na realizację inwestycji.
Jak wyjaśniają urzędnicy, istniejące jednopoziomowe skrzyżowanie jest największym punktem kolizyjnym i jednocześnie podstawowym problemem na komunikacyjnej mapie Lublińca. Aktualnie natężenie ruchu kolejowego i drogowego pociąga za sobą konieczność nieustannego zamykania przejazdu kolejowego, co powoduje permanentny paraliż komunikacyjny w centrum Lublińca, w szczególności w tzw. godzinach szczytu komunikacyjnego.
Koncepcja przewiduje przejście ul. Zwycięstwa pod istniejącą linią kolejową za pomocą wiaduktu kolejowego. Obiekt ma być jednoprzęsłowy o konstrukcji żelbetowej lub dźwigarobetonowej. Pokonanie różnicy wysokości pomiędzy terenem istniejącym, a wiaduktem kolejowym, ma być zaprojektowane za pomocą wykopu w murach oporowych. Przewidziano układ jednojezdniowy z dwoma pasami. Szerokość jezdni określono na 7 metrów. Z jednej strony przewidziano chodnik oraz ścieżkę rowerową.
Na razie miasto nie ma funduszy na budowę przeprawy. Zdaniem urzędników, finansowanie inwestycji może pojawić się w 2024 roku, a wówczas w pierwszej kolejności otrzymają dofinansowanie te projekty, które będą w pełni gotowe do realizacji. Z tego też powodu miasto podjęło się zadania opracowania dokumentacji projektowej, obejmującej budowę dwupoziomowego skrzyżowania kolejowo-drogowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.