Na niespełna 12-kilometrowym odcinku łączącym granicę miasta Zabrze z Pyskowicami trwają intensywne prace w ramach projektu jego rozbudowy. Jak przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, z dniem 6 czerwca odcinek Pyskowice – Boniowice został wyłączony z ruchu na pół roku, a to w celu płynnej realizacji kluczowych prac.
Między Pyskowicami a Boniowicami trwa przebudowa konstrukcji drogi, budowa kanalizacji deszczowej oraz przebudowa urządzeń kolidujących z inwestycją. GDDKiA informuje, że dotychczas zrealizowano już przebudowę 50% sieci teletechnicznej, która wcześniej kolidowała z infrastrukturą drogową. Największe, wynoszące blisko 95% zaawansowanie prac dotyczy jednak przebudowy sieci wodociągowych. Zlikwidowano także pięć z dziewięciu kolizji z sieciami elektroenergetycznymi. Postępy notowane są również w obszarze stricte drogowym. Sfrezowano już 46% nawierzchni o grubości 3-30 centymetrów oraz zdjęto ok. 50% humusu.
Jak wskazuje GDDKiA, celem inwestycji, obejmującej 11,8 kilometra drogi krajowej nr 94, jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu przejazdu, a także podniesienie parametrów technicznych drogi, której nośność wyniesie 11,5 tony na oś. Uzyskany zostanie standard drogi głównej ruchu przyspieszonego. System odwodnienia i cicha nawierzchnia redukująca emisję hałasu ograniczą oddziaływanie trasy na środowisko naturalne. Powstaną także dodatkowe pasy dla bezkolizyjnych skrętów, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe oraz dwa miejsca kontroli pojazdów. Kanalizacja deszczowa i oświetlenie drogowe zostaną natomiast przebudowane. Inwestycja obejmuje również zastąpienie wysłużonego mostu nad ciekiem Sroczka w Karchowicach nowym obiektem. Powstał już w tym miejscu most tymczasowy, który będzie rozwiązaniem o charakterze doraźnym po dokonaniu rozbiórki starego mostu, a przed oddaniem do użytku nowej konstrukcji.
Inwestycję realizuje spółka Strabag Infrastruktura Południe. Wartość kontraktu opiewa na 163 mln zł. Finansowanie inwestycji jest przewidziane ze środków w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Historia inwestycji jest dość długa, ponieważ program inwestycji został podpisany jeszcze przez minister infrastruktury i rozwoju Marię Wasiak w 2015 roku. Dopiero w sierpniu 2022 roku dla projektu wydana została decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po ogłoszonym niemal natychmiast, bo już we wrześniu 2022 roku, przetargu na roboty budowlane, z końcem marca 2023 podpisano umowę na wykonanie inwestycji. W kwietniu przekazany mu został plac budowy, a w czwartym kwartale bieżącego roku przewiduje się zakończenie prac.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.