Dalsze zadłużanie Krajowego Funduszu Drogowego, środki ze źródeł europejskich czy może większe zaangażowanie kapitału prywatnego? Przedstawiciele branży finansowej i drogowej szukają nowych sposobów na finansowanie inwestycji drogowych.
– Dostaliśmy do zrealizowania niezmiernie ambitny plan – powiedział o Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Na jego realizację, jak mówił, zabezpieczono zbyt mało środków. Przypomniał, że na początku roku w resorcie został powołany komitet sterujący, złożony z przedstawicieli branży. Wypracował on szereg rekomendacji, które mogą przynieść oszczędności w budowie dróg, jednak, jak powiedział wiceminister: „pieniędzy na realizację programu w obecnym kształcie zabraknie”.
Dziś w Banku Gospodarstwa Krajowego odbywa się konferencja, która ma pomóc w znalezieniu odpowiedzi na pytanie skąd wziąć dodatkowe pieniądze. Uczestniczą w niej przedstawiciele administracji drogowej oraz sektora finansowego. – Zawsze pozostaje ścieżka do ministra Szałamachy (min. finansów - dop. red.) z prośbą o zwiększenie finansowania budżetowego, ale to trudne i uciążliwe – uznał wiceminister. – Jako branża musimy poszukać innych źródeł finansowania i pokazać w jaki sposób dotychczasowe środki mogą być bardziej wydajne – dodał.
Resort nie wyklucza także zwiększenia wydatków na drogi w ramach budżetu państwa: z obecnego poziomu ok. 3,1 mld zł obecnie do nieco ponad 5 mld zł w roku 2017 i 2018. Jerzy Szmit podkreślił jednak, że na razie są to tylko plany. Poza tym środki budżetowe służą przede wszystkim utrzymaniu dróg krajowych. Budowa infrastruktury drogowej finansowana jest natomiast głównie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, administrowanego przez BGK.
KFD w 80% zasilany jest z wpływów z opłaty paliwowej – to ok. 4 mld zł rocznie – informował Włodzimierz Kasprzak z BGK. Drugim źródłem finansowania Funduszu są wpływy z poboru opłat za korzystanie z dróg – stąd pozyskiwanych jest ok. 1,5 mld zł. Z innych opłat drogowych tj. grzywny, kary, miejsca obsługi podróżnych pochodzi około 400 mln zł rocznie. – To są bezzwrotne, czyli także bezkosztowe źródła finansowania Krajowego Funduszu Drogowego – mówił Włodzimierz Kasprzak. Do bezzwrotnych, okresowych źródeł zasilania Funduszu należą też refundacje z Unii Europejskiej. To ok. 14 mld zł rocznie.
KFD korzysta także ze źródeł zwrotnych: kredytów – głównie z EBI, które dają 2-5 mld zł rocznie, a także obligacji, z których pochodzi do 8 mld zł. Obligacje są dopełniającym źródłem finansowania – podkreślano. W razie potrzeby BGK zasila fundusz drogowy także własnymi środkami.
Po stronie wydatków KFD, te które są przeznaczone na budowę dróg stanowią nawet do ponad 20 mld zł rocznie. Ok. 400 mln zł rocznie Fundusz wydaje na obsługę systemu viaTOLL, a 1,3 mln zł stanowią płatności na rzecz spółek zarządzających drogami. Obecnie KFD jest zadłużony na 66,1 mld zł, w tym: 26,5 mld zł to kredyty, 21, 4 mld zł obligacje, natomiast 18,2 mld zł to odsetki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.