Rozpoczęło się nasuwanie na podporę nurtową liczącej 100 metrów długości 300-tonowej konstrukcji nowej przeprawy mostowej w Sandomierzu w przebiegu drogi krajowej nr 77. To jeden z najtrudniejszych etapów inwestycji, w ramach której powstający nowy most zastąpi wcześniej rozebraną konstrukcję wybudowaną w 1953 roku.
Liczący blisko 22 tys. mieszkańców Sandomierz położony jest na dwóch brzegach Wisły w rejonie granic województwa świętokrzyskiego i podkarpackie. Lewobrzeżną i prawobrzeżną część miasta łączy przeprawa mostowa w przebiegu drogi krajowej nr 77. Od 2011 roku składała się ona z dwóch mostów – nowego, oddanego wówczas do użytku oraz starego, istniejącego od 1953 roku. W roku 2021 rozpoczęta została realizacja inwestycji w systemie “projektuj i buduj”, obejmująca rozbiórkę drugiego spośród wyżej wymienionych i budowę na jego miejscu nowej konstrukcji.
Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w komunikacie prasowym, nowy most będzie częściowo oparty na czterech istniejących podporach, które po
rozbiórce starego mostu, która miała miejsce w czerwcu 2023 roku, zostały wzmocnione. Pod dnem Wisły w rejonie mostu powstał także nowy gazociąg. Po zakończeniu budowy nowego mostu przeprawa przez rzekę będzie znów dwujezdniowa – obecnie ruch w obydwu kierunkach odbywa się czasowo na moście wybudowanym w 2011 roku.
OpenStreetMap
W maju rozpoczęty został jeden z najtrudniejszych etapów budowy nowego mostu w postaci nasuwania znajdujących się nad nurtem rzeki części elementów ustroju nośnego. Dwa spośród pięciu przęseł, położone bliżej prawego brzegu Wisły, zostały zamontowane już wcześniej przy użyciu specjalnego dźwigu. W tym miesiącu po dwóch miesiącach przygotowań rozpoczęto nasuwanie kolejnych dwóch przęseł. Wykonawcą kontraktu o wartości blisko 69 mln zł jest INTOP Tarnobrzeg. W ramach inwestycji rozbudowany zostanie łącznie ponad 1 kilometr trasy (z uwzględnieniem mostu). Powstaną także trzy nowe ronda.
– Na plac budowy po lewej stronie rzeki przywieziono z wytwórni 14 elementów stalowych, które zostały umieszczone na podporach tymczasowych i zespolone. Pod konstrukcją zamontowane zostały specjalne szyny przesuwne, a na podporach ślizgi, które umożliwiają stopniowe nasuwanie elementu. Operacja z użyciem sześciu stalowych lin i czterech siłowników hydraulicznych umieszczonych na podporze nurtowej przeprowadzana jest stopniowo. Prędkość przesuwu to ok. 3 metry na godzinę. Stalowa konstrukcja umieszczona zostanie w docelowej lokalizacji w przyszłym tygodniu – czytamy w komunikacie prasowym na stronie internetowej kieleckiego oddziału GDDKiA.
Jak wskazuje zarządca państwowej sieci dróg, montaż nowej konstrukcji mostu został rozpoczęty w listopadzie ubiegłego roku. Komponenty produkowane są we własnym zakładzie produkcyjnym wykonawcy. Ich montaż odbywa się częściowo na placu budowy, a częściowo już po osadzeniu na podporach. Zakończenie aktualnie realizowanego etapu inwestycji zaplanowano na lipiec. Kolejne etapy obejmują wykonanie płyty mostu, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów. Na przyszły rok zaplanowano włączenie mostu do układu drogowego, czyli czyli drogi krajowej nr 77 i
projektowanej drogi wojewódzkiej, tzw. Lwowskiej-bis, która umożliwi ominięcie prawobrzeżnej części Sandomierza na kierunku tarnobrzeskim.