W Legionowie powstaje nowe bezkolizyjne skrzyżowanie. Gotowa betonowa konstrukcja tunelu jest już pod czterema torami z pięciu. Budowane są drogi dojazdowe
Inwestycję realizują PKP Polskie Linie Kolejowe przy współpracy z Gminą Miejską Legionowo. Wartość robót, zaplanowanych do wsparcia z użyciem środków unijnych POIiŚ, to blisko 32 mln zł. Dofinansowania jednak nie ma - projekt dopiero ubiega się o to wsparcie.
Prace na półmetku
Jak podaje inwestor, gotowa jest już ponad połowa konstrukcji tunelu w Legionowie bezpośrednio pod torami linii Warszawa – Trójmiasto. Betonowa rama powstała pod czterema z pięciu przebiegających w tym miejscu torów. Bezkolizyjna przeprawa zastąpi dotychczasowy przejazd na ul. Polnej/Kwiatowej. Wykonawca zakończył betonowanie sufitu środkowej części obiektu. Następnie odtworzy dwa tory, które na czas budowy, zostały w tym miejscu zdemontowane. Kolejnym etapem będzie budowa trzeciej części tunelu pod ostatnim – piątym – torem. Po ukończeniu konstrukcji, rozpoczną się prace wykończeniowe we wnętrzu obiektu.
Równocześnie do budowy konstrukcji tunelu, powstają zjazdy do obiektu. Przy zabudowanych ścianach szczelinowych budowane są mury oporowe oraz ściana oddzielająca drogę pieszo-rowerową od drogi samochodowej. Wzmacniany jest teren, na którym będą układane warstwy asfaltu. Na czas prac utrzymany jest ruch pociągów na linii kolejowej nr 9 Warszawa – Gdańsk - podkreśla PKP PLK.
Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Tunel drogowy, który powstaje we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Legionowo, będzie miał 151 m długości oraz 13 m szerokości. Zastosowane rozwiązanie umożliwi poprowadzenie pod torami jezdni o łącznej szerokości 6 m z dwoma pasami ruchu oraz 3 m trasy pieszo-rowerowej.
Zaangażowanie PKP Polskich Linii Kolejowych Sw zadanie wynosi ponad 14,5 mln zł brutto. Udział dotyczy finasowania budowy tunelu drogowego, likwidacji przejazdu w poziomie szyn, usunięcia kolizji nowego obiektu z infrastrukturą kolejową, opracowania dokumentacji projektowej oraz nadzoru nad robotami prowadzonymi na terenie kolejowym. Według planów pierwsze samochody pojadą tunelem w I kwartale 2023 r.