W grudniu kierowcy będą korzystać z nowego ronda na drodze krajowej nr 9 w Okalinie. Zostało wybudowane w ramach obwodnicy Opatowa.
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową.
W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania korków. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin.
Ok. 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Prace trwają. W grudniu kierowcy będą korzystać z nowego ronda na drodze krajowej nr 9 w Okalinie wybudowanego w ramach obwodnicy Opatowa.
- Rondo w Okalinie docelowo zapewni włączenie odcinka S74 budowanego w ramach obwodnicy Opatowa do istniejącej DK9. Jeśli pogoda pozwoli na wykonanie wszystkich robót, z ronda korzystać będziemy od tego tygodnia - informuje GDDKiA.
Widoczny postęp robót
Ogólne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zbliża się do 80 procent, a łącznika północnego w ciągu DK74 nawet do 90 procent. Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są na dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 75 procentach.
Pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na dziewięciu obiektach mostowych, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie. Trwają roboty bitumiczne na kolejnym dziesiątym obiekcie. Gotowe są konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy.
Z kolei na całym 3-kilometrowym łączniku północnym ułożona została podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni. Warstwy nawierzchni wykonane zostały także na trzech wiaduktach wybudowanych nad nowych przebiegiem DK74 w ramach tej inwestycji. Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni ułożona została na rondach w Okalinie i Adamowie. Na całym przebiegu obwodnicy i łącznika wierzchnia warstwa nawierzchni ułożona zostanie w przyszłym roku.
Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku. Generalnym wykonawcą zadania jest konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.