Do końca przyszłego roku ma być gotowe przedłużenie Trasy Górna do autostrady A1. Inwestycję realizują wspólnie samorządy: miejski oraz wojewódzki. Łódzki magistrat zapowiada, że na odcinku, za który odpowiada, prace budowlane rozpoczną się już zimą.
Wykonawcą będzie firma Strabag. Przetarg na budowę rozstrzygnięto już wcześniej, Urząd Miasta czekał jednak na decyzję samorządu województwa w sprawie przyznania dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Oczekiwana decyzja nadeszła na początku stycznia.
Przedłużenie trasy ma być węższa od obecnego odcinka: zaplanowano jedną jezdnię o jednym pasie ruchu w każdą stronę. Na skrzyżowaniach z ul. Górki, Bronisin, Brójecką i św. Rafała Kalinowskiego powstaną ronda. Obok jezdni zostanie poprowadzona droga dla rowerów. Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich zapowiada posadzenie ok. 3000 drzew i 22 tysięcy krzewów. Nowa droga – oprócz usprawnienia ruchu w kierunku autostrady i odciążenia równoległych ulic – ma zapewnić obsługę nowych terenów inwestycyjnych na południu miasta.
Wartość łódzkiej części inwestycji to 128,5 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie 62,4 mln zł, a z budżetu państwa – 12,5 mln zł.
Szczegółowy harmonogram nie został jeszcze opracowany. Wiadomo jednak, że budowa rozpocznie się w najbliższych miesiącach, przed końcem zimy. Droga ma zostać oddana do użytku jeszcze w roku 2023. Warto przypomnieć, że początkowe plany były znacznie bardziej ambitne: na początku 2017 r. zapowiadano ukończenie łącznika do A1
już w roku 2020.
Pierwszy odcinek Trasy Górna – łączący al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską w Łodzi – oddano do użytku w roku 2014. Drugi etap będzie polegał na przedłużeniu arterii na wschód, do węzła Łódź Górna na autostradzie A1. Długość nowej drogi będzie wynosiła ok. 7 km, z czego niemal 5 km znajdzie się w granicach Łodzi. To właśnie zadanie powierzono Strabagowi. Dla pozostałych 2 km inwestorem będzie podległy Urzędowi Marszałkowskiemu Zarząd Dróg Wojewódzkich.