GDDKiA poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty na zaprojektowanie północnego wylotu S7 z Warszawy. Złożyło ją konsorcjum firm Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo–Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa.
Opracowanie dokumentacji dla ostatniego odcinka S7 w woj. mazowieckim, od Kiełpina do Trasy Armii Krajowej i skrzyżowania z S8 w stolicy, wyceniono na 54 243 000 zł. Jeśli nie będzie odwołań od tego wyboru, umowa z GDDKiA będzie mogła zostać podpisana na przełomie lipca i sierpnia 2024 r.
Umowa na projektBiuro projektowe będzie miało 41 miesięcy przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla budowy drogi. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwaniu niezbędnych uzgodnień i decyzji zasadnicza dokumentacja będzie gotowa w I kwartale 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych.
Prowadzone wcześniej prace przygotowawcze obejmowały opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wynika to ze złożoności rozwiązań technicznych, przebiegu trasy w terenie zurbanizowanym, prognozowanego natężenia ruchu, rozmów z samorządami i wynikających z nich planowanych inwestycji w otoczeniu projektowanej S7.
Dlatego w pierwszej kolejności GDDKiA chce opracować projekt budowlany, umożliwiający analizę rozwiązań wariantowych, a w konsekwencji wybór tych optymalnych.
Przebieg trasy, a złożoność rozwiązań projektowychS7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli - pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wzniesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ.
Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły.
S7 na północ od WarszawyKierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Zaawansowanie procentowe na każdym z odcinków jest różne. Kierowcy z 35 km będą mogli korzystać w 2025 r. Zakończenie wszystkich prac przewidziane jest na wiosnę 2027 r.