Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę ze spółką Transpol Lider na rozbudowę 10-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 pomiędzy Człuchowem w województwie pomorskim a granicą z województwem kujawsko-pomorskim. Wartość umowy wynosi blisko 110 mln zł.
Licząca 412 kilometrów droga krajowa nr 25 łączy Bobolice na Pomorzu Środkowym z Oleśnicą na Dolnym Śląsku, przebiegając przez obszar województw zachodniopomorskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Przez województwo pomorskie przebiega stosunkowo krótka część trasy – niemal wyłącznie na obszarze powiatu człuchowskiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę ze spółką Transpol Lider na rozbudowę 10-kilometrowego odcinka z Człuchowa w kierunku południowo-wschodnim.
W ramach inwestycji zaplanowano wzmocnienie nawierzchni, w efekcie czego jej nośność wzrośnie do poziomu umożliwiającego przenoszenie obciążeń na poziomie 11,5 tony na oś. Zwiększy się również bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a to za sprawą budowy brakujących komponentów infrastruktury dla pieszych i rowerzystów – ciąg pieszo-rowerowy powstanie na całej długości przebudowywanego odcinka.
Przewidziano również przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego nad linią kolejową nr 203 w miejscowości Wierzchowo-Dworzec, w której znajduje się stacja kolejowa Wierzchowo Człuchowskie. Część trasy po rozbudowie zostanie poprowadzona nowym śladem, w efekcie czego obwodnice zyskają dwie wsie – Ględowo (od strony południowej) oraz Jęczniki Wielkie (od strony wschodniej). Powstaną również nowe zatoki autobusowe, zaś istniejące mają zostać przebudowane.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 18 miesięcy od dnia podpisania umowy, przy czym w czasie realizacji robót nie zostaną uwzględnione miesiące zimowe. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” we wrześniu,
żadna ze złożonych w przetargu ofert nie zmieściła się w kosztorysie zamawiającego, określonym na nieco ponad 92 mln zł. W efekcie konieczne było podwyższenie budżetu przez GDDKiA.
To może wyjaśnić relatywnie długi okres pomiędzy otwarciem ofert a podpisaniem umowy z wykonawcą. Zainteresowanie realizacją inwestycji wśród potencjalnych wykonawców było jednocześnie dość duże – oprócz wyłonionego wykonawcy oferty złożyli Budimex, konsorcjum Kobylarni i Mirbudu, konsorcjum NDI, PORR, Rubau Polska oraz Strabag. Najdroższa oferta, którą złożył Strabag, przekroczyła budżet GDDKiA o 70%.