Celem odnowy mostu była konserwacja historycznych elementów mostu przy zastosowaniu nowoczesnych przepisów dotyczących projektowania mostów, zwłaszcza tych związanych z wewnętrzną redundancją.
Jeszcze niedawno los Winona Bridge wydawał się być przesądzony – miał trafić do rozbiórki. Zbudowany w 1942 roku, odnowiony w 1985, w 2008 roku został zamknięty po inspekcjach, które wykazały poważne uszkodzenia blach na kratownicach tworzących przęsła mostu. Obiekt funkcjonował jako symbol amerykańskiego miasta Winona w stanie Mississippi, jednak stopień zużycia tej 77-letniej konstrukcji uniemożliwił jej dalsze użytkowanie. Rdza coraz bardziej opanowywała kratownice, Departament Transportu w Minnesocie musiał więc wprowadzić ograniczenia ciężkości pojazdów, które mogą wjechać na most, a potem definitywnie go zamknął.
Fot. flickr.com
W 2009 roku zainicjowano wstępne badania projektowe. Projektanci musieli mieć na uwadze ustawę o krajowej polityce ochrony środowiska (NEPA), zgodnie z którą powinno się dokładać wszelkich starań, aby zachować obiekty historyczne. Sprawdzono więc różne pomysły, w tym budowę sąsiedniego mostu tymczasowego, po którym mógłby być poprowadzony ruch na czas odbudowy. Ostatecznie stwierdzono, że jest to najbardziej opłacalna opcja. Sąsiedni most dostał zaprojektowany tak, aby odbywał się po nim dwukierunkowy ruch samochodowy oraz został wyposażony w szlak dla pieszych.
Jednocześnie w 2008 roku stan Minnesota uchwalił nowe prawo dotyczące Programu Rozwoju Mostów Autostradowych. Jednym z zapisów tej ustawy było wprowadzenie elementów redundancji na niektóre mosty stanowe. Musiało się to jednak odbywać po szczegółowej ewaluacji i ocenie, która miała wykazać, że w związku z takimi działaniami nie wystąpią żadne „niepożądane” efekty.
Opracowując ostateczne kryteria projektowe, zespół postawił sobie ambitny cel − całkowita renowacja mostu obejmująca rekonstrukcja przęseł o tej samej rozpiętości, odbudowa pokładu mostu oraz dodanie dodatkowych zabezpieczeń, aby dopasować się do nowych przepisów dotyczących redundancji. Wszystko to przy założeniu, że uda się uniknąć naruszenia elementów konstrukcji, które definiują most jako obiekt zabytkowy.
Gruntowną modernizację mostu przeprowadzono od 2016 do 2019 roku. Wymieniono stalowe przęsła, a część betonowych zastąpiono przęsłami z betonu sprężonego. Po remoncie most w Winonie stał się pierwszym kratownicowym mostem w regionie środkowo-zachodnim Stanów Zjednoczonych z redundantnymi zabezpieczeniami.
Dziś mostem łączącym miasta Winona w stanie Minnesota i miasto Buffalo w stanie Wisconsin przejeżdża dziennie 12 tys. samochodów. Eksperci przewidują, że przeprowadzona renowacja umożliwiła eksploatowanie przeprawy przez kolejne 50 lat.