Rynek Infrastruktury
– Do wykonania zbrojenia tej podpory musieliśmy zastosować specjalną technologię. Na całą podporę zostanie zużytych około 5000 m3 betonu. Takiej ilości nie można wylać jednorazowo, dlatego betonowanie musiało zostać podzielone na etapy – informuje Jarosław Kornaś, kierownik budowy. – W związku z tym trzeba było również zmodyfikować wykonywanie samego zbrojenia tak, aby potem można było odpowiednio połączyć ze sobą wszystkie betonowane elementy. – dodaje Jarosław Kornaś.
Tak naprawdę na jednym fundamencie znajdującym się przy samym brzegu Wisły będą znajdowały się dwie podpory nr 13 i 14. Z filaru podpory nr 14 będą wychodziły dwa elementy startowe łuku tzw. wezgłowia żelbetowe. W nich z kolei zatopione zostaną pierwsze stalowe elementy konstrukcji, do których budowniczowie dospawają stalowe łuki mostu.
Podobnie będzie na lewobrzeżnej podporze mostu. Obecnie wykonywane jest tam zbrojenie. Jak zapewnia kierownik budowy prace przy lewobrzeżnej podporze pójdą szybko i sprawnie, a obydwie podpory brzegowe powinny być gotowe na koniec sierpnia tego roku.
Z kolei tuż obok prawej podpory brzegowej budowniczowie scalają stalowe elementy łuków mostu. Pod koniec minionego tygodnia na podporach tymczasowych zamontowanych było już ponad 30 elementów, z których każdy waży około 30 ton. Liczby te zmieniają się jednak z dnia na dzień, a do Torunia docierają kolejne dostawy stalowych elementów łuków.
– Po zakończeniu scalania łuków zamontujemy ich końce na wózkach, które zjadą po przygotowanych wcześniej torach ślizgowych na barki. Zanim jednak to nastąpi musimy wybudować doki dla barek – mówi Jarosław Kornaś. – Łuki będą miały 40 m wysokości. Wpłynięcie barkami pomiędzy podpory i idealne umieszczenie łuków na przygotowanych wezgłowiach będzie bardzo skomplikowanym technologicznie przedsięwzięciem. – dodaje kierownik budowy. Ta operacja będzie miała jednak miejsce dopiero za kilka miesięcy.