ew
3 stycznia 2012 roku do toruńskiego magistratu wpłynęła decyzja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie w sprawie najważniejszej miejskiej inwestycji – budowy mostu drogowego w ciągu ulicy Wschodniej. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego odmówił stwierdzenia nieważności decyzji pozwolenia na budowę dla przedsięwzięcia „Nowy przebieg drogi krajowej nr 1 z mostem drogowym przez Wisłę w Toruniu – budowa mostu drogowego wraz z dojazdami łączącymi drogę krajową nr 1 z drogą krajową nr 15 i 80”.
O ponowne rozpatrzenie sprawy i o unieważnienie strategicznej decyzji administracyjnej dla największej toruńskiej inwestycji wnioskował jeden z mieszkańców Torunia. GINB w uzasadnieniu swojej decyzji z 27 grudnia 2011 roku podkreśla, że nie istnieją przesłanki powodujące unieważnienie decyzji pozwolenia na budowę.
Główny inspektor zaznacza, że projekt budowlany dla budowy toruńskiego mostu został przygotowany zgodnie z prawem, przez osoby do tego uprawnione. Decyzja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego jest ostateczna w administracyjnym toku postępowania. Nie przysługuje od niej środek odwoławczy.
Warto również podkreślić, że toczące się odrębne postępowanie administracyjne w sprawie decyzji środowiskowej dla toruńskiego mostu (w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska) nie ma wpływu na ocenę zgodności z prawem samego pozwolenia na budowę. Budowa mostu postępuje zgodnie z harmonogramem.
Wykonawcą mostu jest firma Strabag, Strabag AG oraz Hermann Kirchner Polska. Most ma być gotowy 4 lipca 2013 roku. Koszt inwestycji to około 700 mln zł. 327 mln zł z tej kwoty będzie pochodzić z programu unijnego Infrastruktura i Środowisko, resztę pokryje miasto oraz kredyt z EBI.