Rynek Infrastruktury
Programy badawcze, które realizują uczelnie, są wynikiem porozumienia, jakie Miejski Zarząd Dróg w Toruniu zawarł z naukowcami z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy we wrześniu 2011 roku. Pierwsze wnioski i wyniki naukowych obserwacji zaprezentowano 5 kwietnia 2013 r. w MZD.
– Już na tym etapie można stwierdzić, że budowa nowej przeprawy mostowej nie ma znaczącego wpływu na dolinę rzeki Wisły, a w szczególności na jej środowisko przyrodnicze – podkreśla Wiesław Tomaszewski, koordynator mostowych projektów badawczych. – Pracownicy naukowi sprawują ciągły nadzór w zakresie ochrony środowiska, ponieważ badania są prowadzone równolegle z pracami budowlanymi, co pozwala na uzyskanie unikalnych wyników i obserwacji – dodaje.
Profesor Andrzej Przystalski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, który wraz w zespole z dr Krzysztofem Kasprzykiem i dr Tomaszem Brauze bada stan wybranych gatunków zwierząt doliny Wisły w rejonie budowy mostu drogowego w Toruniu, ocenia, że uzyskane po pierwszym, pełnym roku obserwacji wyniki wskazują na brak znaczącego wpływu budowy mostu na faunę Wisły.
– Plac budowy, z obszernym placem montażowym przęseł, zajął pewną przestrzeń brzegu prawego, przy czym w uzgodnieniu z przyrodnikami ograniczono obszar zajęcia starorzeczy, tj. zbiorników wodnych będących miejscami bytowania i rozwoju płazów. W rejonie budowy (poza placem budowy) rozwieszono ok. 300 skrzynek lęgowych dla ptaków, których zasiedlenie jest przedmiotem zainteresowania ornitologów. Na podstawie dotychczasowych badań nie zaobserwowano, aby prowadzone prace budowlane ograniczały żerowanie, odpoczywanie i przemieszczanie się ptaków na obszarze doliny Wisły – mówi prof. Andrzej Przystalski.
Zespół naukowców z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, pod kierunkiem prof. dr hab. Zygmunta Babińskiego i dr Michała Habla, zajmuje się oceną wybranych elementów środowiska wodnego w strefie budowy mostu drogowego w Toruniu. – Ocenia się (po pierwszym roku badań), że zmiany morfodynamiczne koryta Wisły w strefie budowy nowego mostu mieszczą się w granicach przekształceń dna (przegłębień) spotykanych poniżej innych mostów, w tym kolejowego, w Toruniu, a wyspa centralna (podpora centralna mostu) nie wpływa istotnie na ruch rumowiska rzecznego - mówi prof. Zygmunt Babiński.
Zespół bydgoskich naukowców prowadzi równolegle obserwacje terenów zalewowych. W tej kwestii również nie stwierdzono żadnych niekorzystnych dla środowiska i budowy zjawisk. – Wyniki badań są pozytywną weryfikacją zarówno zapisów raportu środowiskowego, jak i decyzji środowiskowej wydanej dla tej inwestycji. Po raz kolejny utwierdziłem się w przekonaniu , że budowa mostu drogowego w Toruniu pod względem ekologicznym jest prowadzona bezpiecznie. Zapisy decyzji środowiskowej, które były wielokrotnie kwestionowane, są prawidłowe, a niezależne wyniki badań naukowych tylko to potwierdzają – mówi Włodzimierz Ciepły, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.