Rynek Infrastruktury
Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi to kluczowa inwestycja, realizowana przez ostatnich kilka lat na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Całkowity jej koszt opiewa na ponad 753 miliony złotych, natomiast zadanie zostało dofinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na poziomie 327,01 mln zł.
Lata oczekiwań znalazły swój finał
Jedną z ważniejszych okoliczności, które wpłynęły na podjętą kilka lat temu decyzję o lokalizacji nowego mostu był – nieustannie zachodzący – rozwój miasta w kierunku wschodnim. Już bowiem na przełomie lat 70-tych i 80-tych wybudowano dwa ogromne osiedla mieszkaniowe - Rubinkowo i Na Skarpie. Rozwinęły się ponadto dzielnice, takie jak Grębocin-Bielawy i Kaszczorek. Wypada zauważyć, iż obecnie te wschodnie rejony miasta zamieszkiwane są przez ponad 1/3 mieszkańców Torunia, co stanowi dostateczne uzasadnienie dla wybranej lokalizacji przeprawy mostowej.
Oddany do użytku 9 grudnia 2013 roku most (wraz z drogami dojazdowymi) poprawi w jednakowym stopniu płynność, jak i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Uchroni dynamicznie rozwijające się miasto przed zagrażającym mu od przynajmniej kilkunastu lat paraliżem komunikacyjnym. Co więcej, istotnej poprawie ulegnie komfort jazdy kierowców i to nie tylko tych, zamieszkających na co dzień Toruń bądź województwo kujawsko-pomorskie.
Dotychczas Toruń posiadał zaledwie jedną przeprawę drogową – most im. J. Piłsudskiego – na którym natężenie ruchu drogowego spory czas temu przekroczyło 40 tysięcy pojazdów na dobę. Nie była ona zatem w stanie płynnie obsłużyć ruchu lokalnego w mieście położonym na obu stronach Wisły, nie wspominając już o nieustannie rosnącej liczbie samochodów, przejeżdzających przez Toruń w relacji północ-południe kraju.
Ogrom inwestycji
Głównym i najważniejszym elementem przedsięwzięcia była rzecz jasna budowa samego mostu przez Wisłę. Konstrukcja owego zdumiewającego obiektu inżynieryjnego wyraźnie nawiązuje do architektury istniejących już przepraw (drogowej i kolejowej). To most podwieszany o konstrukcji stalowej, zbudowany z dwóch przęseł łukowych, z których każde ma długość 270 metrów. Dzięki użyciu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych obiekt mostu oraz towarzysząca mu infrastruktura zaledwie w minimalnym stopniu ingeruje w środowisko naturalne, a ponadto gwarantuje zachowanie żeglowności na Wiśle.
Jedną z najpoważniejszych prac, niezbędnych do wykonania przy budowie przeprawy było usypanie na Wiśle sztucznej wyspy, na której osadzono centralną podporę tej ogromnej konstrukcji. Aby na owej wyspie móc wykonać niezwykle skomplikowaną konstrukcyjnie podporę żelbetową dla dwóch przęseł mostu – wcześniej w dnie rzeki zagłębiono ogromne stalowe elementy, łącznie tworzące ściankę szczelną (na kształt wyspy), a następnie całość wypełniono piaskiem.
O zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej związanych z otwarciem mostu przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl