Partner serwisu
Drogi i autostrady

Toruń nareszcie ma drugi most drogowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
09-12-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Toruń nareszcie ma drugi most drogowy
fot. UM Toruń
Jedno z największych przedsięwzięć w historii Torunia – most imienia gen. Elżbiety Zawackiej został w dniu dzisiejszym oddany do użytku. Po wielu latach oczekiwań, podczas których nie zabrakło wewnętrznych sporów, które dzieliły torunian, udało się ostatecznie połączyć wiślane brzegi. Inwestycja warta ponad 750 mln zł z pewnością uchroni miasto przed zupełnym paraliżem komunikacyjnym; przede wszystkim zaś odsunie znaczną część ruchu tranzytowego od zabytkowej części miasta.

Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi to kluczowa inwestycja, realizowana przez ostatnich kilka lat na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Całkowity jej koszt opiewa na ponad 753 miliony złotych, natomiast zadanie zostało dofinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na poziomie 327,01 mln zł.

Lata oczekiwań znalazły swój finał

 

Jedną z ważniejszych okoliczności, które wpłynęły na podjętą kilka lat temu decyzję o lokalizacji nowego mostu był – nieustannie zachodzący – rozwój miasta w kierunku wschodnim. Już bowiem na przełomie lat 70-tych i 80-tych wybudowano dwa ogromne osiedla mieszkaniowe - Rubinkowo i Na Skarpie. Rozwinęły się ponadto dzielnice, takie jak Grębocin-Bielawy i Kaszczorek. Wypada zauważyć, iż obecnie te wschodnie rejony miasta zamieszkiwane są przez ponad 1/3 mieszkańców Torunia, co stanowi dostateczne uzasadnienie dla wybranej lokalizacji przeprawy mostowej.

 

Oddany do użytku 9 grudnia 2013 roku most (wraz z drogami dojazdowymi) poprawi w jednakowym stopniu płynność, jak i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Uchroni dynamicznie rozwijające się miasto przed zagrażającym mu od przynajmniej kilkunastu lat paraliżem komunikacyjnym. Co więcej, istotnej poprawie ulegnie komfort jazdy kierowców i to nie tylko tych, zamieszkających na co dzień Toruń bądź województwo kujawsko-pomorskie.

 

Dotychczas Toruń posiadał zaledwie jedną przeprawę drogową – most im. J. Piłsudskiego – na którym natężenie ruchu drogowego spory czas temu przekroczyło 40 tysięcy pojazdów na dobę. Nie była ona zatem w stanie płynnie obsłużyć ruchu lokalnego w mieście położonym na obu stronach Wisły, nie wspominając już o nieustannie rosnącej liczbie samochodów, przejeżdzających przez Toruń w relacji północ-południe kraju.

 


Większy widok mapy

Ogrom inwestycji

 

Głównym i najważniejszym elementem przedsięwzięcia była rzecz jasna budowa samego mostu przez Wisłę. Konstrukcja owego zdumiewającego obiektu inżynieryjnego wyraźnie nawiązuje do architektury istniejących już przepraw (drogowej i kolejowej). To most podwieszany o konstrukcji stalowej, zbudowany z dwóch przęseł łukowych, z których każde ma długość 270 metrów. Dzięki użyciu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych obiekt mostu oraz towarzysząca mu infrastruktura zaledwie w minimalnym stopniu ingeruje w środowisko naturalne, a ponadto gwarantuje zachowanie żeglowności na Wiśle.

 

Jedną z najpoważniejszych prac, niezbędnych do wykonania przy budowie przeprawy było usypanie na Wiśle sztucznej wyspy, na której osadzono centralną podporę tej ogromnej konstrukcji. Aby na owej wyspie móc wykonać niezwykle skomplikowaną konstrukcyjnie podporę żelbetową dla dwóch przęseł mostu – wcześniej w dnie rzeki zagłębiono ogromne stalowe elementy, łącznie tworzące ściankę szczelną (na kształt wyspy), a następnie całość wypełniono piaskiem.

 

O zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej związanych z otwarciem mostu przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5