Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Toruń: Montaż pierwszego łuku na moście

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
28-03-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Toruń: Montaż pierwszego łuku na moście
fot. UM Toruń
W czwartek 28 marca na budowie toruńskiego mostu rozpocznie się spektakularne wydarzenie inżynierskie: montaż pierwszego stalowego łuku. Stalowe łuki wraz z podwieszonym na rurowych wieszakach pomostem są głównymi elementami nośnymi mostu. Każdy łuk ma 270 m długości i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory). Są to najdłuższe przęsła mostu łukowego w Polsce.

Projekt zakłada zwodowanie przy użyciu specjalnych pontonów gotowych łuków mostu o łącznej masie ok. 5,5 tys. ton na miejsce docelowe na podpory stałe mostu. W Polsce elementy o podobnych gabarytach i tonażu nie były nigdy wcześniej montowane. Na potrzeby realizacji toruńskiej inwestycji opracowano system montażu przęseł przeprawy. Operacja montażu łuków jest bardzo skomplikowana i nieodwracalna. Do tego uzależniona od warunków atmosferycznych i hydrologicznych.

W listopadzie ubiegłego roku zostały scalone pierwsze dwie części łuku przęsła nr 1 (strona prawobrzeżna Wisły). Potem przesunięto je w miejsce, gdzie zostały wykonane baseny umożliwiające wpłynięcie pontonów. Przesuwane były części konstrukcji dźwigarów łukowych o masie ok. 1 400 ton.

 


Większy widok mapy

Następnie łuk był zwalniany z podpór montażowych i unoszony na właściwą wysokość wymaganą umożliwiającą wykonanie ostatecznego ich połączenia. Po pospawaniu styku i dokonaniu badań odbiorowych spoin wykonano zabezpieczenie antykorozyjne strefy styku montażowego. Dla przęsła nr 2 (strona lewobrzeżna Wisły) procedury wspomniane powyżej będą realizowane podobnie.

W ostatnich dwóch dniach firma Strabag przystąpiła do przygotowania operacji transportu wodnego całych dźwigarów łukowych. Na pontonach zamontowano podpory montażowe, na których podczas transportu zostało podparte przęsło. Następnie pontony wpłynęły do basenu i łuk został zamontowany na odpowiednio przygotowanej konstrukcji nośnej. W kolejnym etapie pontony i podpory na których oparte zostało przęsło zostały usztywnione rozporą kratową. Ma to zapewnić stabilność podczas transportu.

28 marca rusza transport przęsła nr 1. Przepłynięcie łuku zajmie od 8 do 12 godzin. W kolejnym etapie łuk zostanie osadzony na podporach. Potem konstrukcja zostanie połączona z docelowymi podporami mostu. Montaż elementów płyty pomostu i wieszaków, umiejscowionych nad rzeką będzie odbywał się ze środków pływających. Ostatnią operacją będzie zabezpieczenie antykorozyjne styków montażowych.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5