Rynek Infrastruktury
Projekt zakłada zwodowanie przy użyciu specjalnych pontonów gotowych łuków mostu o łącznej masie ok. 5,5 tys. ton na miejsce docelowe na podpory stałe mostu. W Polsce elementy o podobnych gabarytach i tonażu nie były nigdy wcześniej montowane. Na potrzeby realizacji toruńskiej inwestycji opracowano system montażu przęseł przeprawy. Operacja montażu łuków jest bardzo skomplikowana i nieodwracalna. Do tego uzależniona od warunków atmosferycznych i hydrologicznych.
W listopadzie ubiegłego roku zostały scalone pierwsze dwie części łuku przęsła nr 1 (strona prawobrzeżna Wisły). Potem przesunięto je w miejsce, gdzie zostały wykonane baseny umożliwiające wpłynięcie pontonów. Przesuwane były części konstrukcji dźwigarów łukowych o masie ok. 1 400 ton.
Następnie łuk był zwalniany z podpór montażowych i unoszony na właściwą wysokość wymaganą umożliwiającą wykonanie ostatecznego ich połączenia. Po pospawaniu styku i dokonaniu badań odbiorowych spoin wykonano zabezpieczenie antykorozyjne strefy styku montażowego. Dla przęsła nr 2 (strona lewobrzeżna Wisły) procedury wspomniane powyżej będą realizowane podobnie.
W ostatnich dwóch dniach firma Strabag przystąpiła do przygotowania operacji transportu wodnego całych dźwigarów łukowych. Na pontonach zamontowano podpory montażowe, na których podczas transportu zostało podparte przęsło. Następnie pontony wpłynęły do basenu i łuk został zamontowany na odpowiednio przygotowanej konstrukcji nośnej. W kolejnym etapie pontony i podpory na których oparte zostało przęsło zostały usztywnione rozporą kratową. Ma to zapewnić stabilność podczas transportu.
28 marca rusza transport przęsła nr 1. Przepłynięcie łuku zajmie od 8 do 12 godzin. W kolejnym etapie łuk zostanie osadzony na podporach. Potem konstrukcja zostanie połączona z docelowymi podporami mostu. Montaż elementów płyty pomostu i wieszaków, umiejscowionych nad rzeką będzie odbywał się ze środków pływających. Ostatnią operacją będzie zabezpieczenie antykorozyjne styków montażowych.