Nawet 80 m ponad terenem będą jeździli kierowcy korzystający z drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik. Aż 30 proc. długości tego odcinka drogi będzie prowadzić po estakadach. Na razie z pracą w terenie górskim mierzą się wykonawca i dostawcy materiałów – „gruszki” z betonem cementowym nie wjadą załadowane do pełna.
Mowa o fragmencie drogi Via Carpatia na Podkarpaciu. Za projekt i budowę odcinak Babica – Jawornik odpowiada Intercor, z którym umowa została zawarta w lutym 2022 r. Roboty ruszyły z początkiem września 2023 r. Wykonawcy nie brakuje wyzwań.
Na odcinku dwujezdniowej drogi ekspresowej liczącym 11,6 km powstaną m.in. węzeł drogowy, miejsce obsługi podróżnych i obiekty inżynierskie. Te ostatnie są elementami wyróżniającymi inwestycję. Powstanie 7 estakad, z których najdłuższa ma ok. 1,2 km długości i będzie posadowiona na palach o wysokości ok. 80 m.
Obecnie trwa wykonywanie dróg dojazdowych do podpór. Drogi te, przebiegające po górzystym terenie przypominają serpentyny. Jak podaje GDDKiA, różnica poziomów tych dróg przy najwyższej estakadzie sięga 120 metrów. To stanowi wyzwanie między innymi dla dostawców materiałów, w tym betonu cementowego. Duże spadki na drogach technologicznych, które sięgają 15 proc. powodują, że gruszki z betonem nie mogą jeździć wypełnione do pełna. Maksymalna ładowność nie przekracza 80 proc. możliwości.
Pale, na których posadowione są estakady mają średnicę 1,5 m, a najdłuższe z nich sięgają na głębokość 42,5 m.
Poza tym wykonawca kontynuuje prace związane z wykonywaniem wykopów i nasypów. Wykonywany był geomaterac na kolumnach betonowych stanowiących wzmocnienie podłoża pod nasyp bezpośrednio za estakadą, która będzie przeprowadzała ruch ciągu S19 nad Wisłokiem oraz drogą powiatowa w miejscowości Wyżne.
W ostatnim okresie kontynuowane było także zbrojenie i betonowanie fundamentów oraz podpór obiektu. Trwają także prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem fundamentów pod estakady oraz wykonywaniem pali wielkośrednicowych pod podpory.
Droga, zgodnie z umową powinna być gotowa w 2026 roku. Umowa z wykonawca ma wartość 1,2 mld zł. Obecne zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 12 proc.
W ramach tego odcinka powstanie także tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku. Będzie on funkcjonował do czasu wybudowania odcinka między Babicą a Domaradzem. Potem łącznik zostanie przekształcony w drogę gminna, służącą m.in. służbom ratowniczym jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Odcinki S19 Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz są jeszcze na etapie procedury przetargowej. Pierwszy po unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty po wyroku KIO, czeka na ponowny wybór najkorzystniejszej oferty, w przypadku drugiego wyrok KIO utrzymał wybór wykonawcy, ale do podpisania umowy jeszcze nie doszło.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.