Rozbudowa A2 między Warszawą i Łodzią, budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej oraz S10, która połączy tę trasę z autostradą A1 koło Torunia to inwestycje, które mają być realizowane w związku z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Oprócz nich drogi wokół lotniska wybuduje spółka CPK.
Pod koniec października rząd przyjął Program inwestycyjny dla Centralnego Portu Komunikacyjnego – etap II na lata 2024–2030. Dokument niedawno został opublikowany. Wskazano w nim przedsięwzięcia, które mają być zrealizowane przy okazji budowy centralnego lotniska.
W zakresie drogowym kluczowe mają być trzy projekty zaplanowane jako tzw. inwestycje towarzyszące. Za ich realizację odpowiada GDDKiA.
fot. Uchwała RM
To przede wszystkim rozbudowa – o dodatkowy pas ruchu – autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Wybudowana przed Euro 2021 autostrada łącząca dwie aglomeracje powstała w przekroju 2x2. To za mało już w stosunku do istniejącego, a tym bardziej prognozowanego ruchu. Na trasie między Łodzią północ a Pruszkowem powstać ma trzeci, a między Pruszkowem i Konotopą czwarty pas ruchu.
GDDKiA rozpoczęła przygotowania do tej inwestycji.
Pod koniec sierpnia GDDKiA podpisała umowę na projekt rozbudowy – do uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji. Prace zlecono firmie Databout.
Jako inwestycja towarzysząca CPK powstać ma także zachodnio-południowa część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Droga planowana jest w parametrach ekspresowej lub autostrady. Obecnie jest na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego – trwa poszukiwanie optymalnego przebiegu trasy. Wiosną tego roku odbyły się pierwsze konsultacje z udziałem mieszkańców. Po uwagach ze strony środowisk lokalnych GDDKiA
zdecydowała o zwieszeniu kolejnych spotkań i ponownym przeanalizowaniu możliwości w zakresie przebiegu tej trasy. Wiadomo, że OAW ma przebiegać w odległości 40-50 km od Warszawy, w bezpośrednim sąsiedztwie CPK.
Program inwestycyjny CPK uwzględnia także budowę
S10 pomiędzy OAW a autostradą A1 w okolicach Torunia. Także i ta trasa jest na etapie STEŚ. Według szacunków wniosek o wydanie decyzji środowiskowej zostanie złożony w 2025 r.
Niezależnie od dużych inwestycji realizowanych przez GDDKiA, wybudowane mają być drogi, które umożliwią powiązanie lotniska z istniejącym układem dróg. Za tę część będzie odpowiadać spółka CPK.
W planach jest budowa drogi od autostrady A2 do CPK na odcinku Izdebno Małe – węzeł Terminal CPK (wschodnia obwodnica CPK) wraz z węzłami.
Kolejną inwestycją ma być północna i wschodnia obwodnica CPK na odcinku Aleksandrów (DK-50) – Szymanów (zachodnia obwodnica CPK) – Strumiany – Stara Pułapina – węzeł Terminal CPK.
Program inwestycyjny przewiduje także budowę zachodniej obwodnicy CPK, którą utworzy odcinek Szymanów (północna obwodnica CPK) – Cyganka (DK-50). Dodatkowo rozbudowana ma być droga krajowa nr 50 pomiędzy Cyganką a węzłem Wiskitki na A2.
Na realizację inwestycji drogowych, które ma realizować spółka, przewidziano 3,742 mld zł. Pieniądze mają być wydatkowane w latach 2024 – 2030.
Nie wiadomo czy program inwestycyjny, choć oficjalnie przyjęty, nie ulegnie zmianie po powołaniu nowego rządu. Ewentualne zmiany dotyczące samego CPK mogą mieć wpływ na inwestycje z nim powiązane.