Trzy barki i dwa pontony transportują największe części maszyny TBM, która będzie drążyła tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Maszyna rozpoczęła kolejny etap podróży – tym razem dotrze do portu w Opolu.
Poza transportem rzecznym, ze Szczecina w stronę Podkarpacia wyjechało już 40 transportów (ciągnik + platforma). Dodatkowo cześć elementów maszyny jedzie na plac budowy prosto z Hiszpanii, gdzie była produkowana specjalnie na potrzeby tunelu w ciągu S19.
Maszyna będzie pracowała na budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Sam tunel będzie miał 2255 m długości. Poza nim powstaną m.in. węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK-19 z DW-988, 6 estakad, dwa wiadukty nad S19 oraz bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK-19.
Budowane będą także przejścia dla zwierząt i przejazd pod S19. Do dyspozycji kierowców będą dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem, które będzie pierwszym tego typu obiektem na Podkarpaciu).
Tunel, z uwagi na trudny teren, powstanie na głębokości do 100 m pod powierzchnią terenu. Będzie budowany w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych – fliszem karpackim.
Tunel będzie się składał z dwóch naw, pomiędzy którymi będzie 15 przejść poprzecznych oraz przejazd awaryjny. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.
W tunelu zaplanowano 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym). Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel będzie wyposażony w wentylację półpoprzeczną.
Tunel będzie spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących (kategoria A według międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych – ADR).
Prace przy drążeniu rozpoczną się w przyszłym roku. Maszyna, która będzie drążyła tunel ma tarczę wiercącą o średnicy 15,2 m.
Wykonawcą tunelowego odcinka jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.