Mało prawdopodobne wydaje się na ten moment nabycie przez spółki Skarbu Państwa udziałów w podmiotach zarządzających autostradą A2 między Koninem a granicą z Niemcami, o co apelowała posłanka Małgorzata Janowska z Partii Republikańskiej. Ministerstwo udzieliło wymijającej odpowiedzi.
W lutym „Puls Biznesu” poinformował, że Sebastian Kulczyk, właściciel KI One, będącej akcjonariuszem spółek: Autostrada Wielkopolska, Autostrada Wielkopolska II oraz Autostrada Eksploatacja, chce sprzedać udziały w podmiotach zarządzających odcinkami autostrady A2 między Koninem a granicą w Świecku. Obecnie KI One jest właścicielem 23,83 proc. akcji Autostrady Wielkopolskiej, 40 proc. akcji Autostrady Wielkopolskiej II oraz 42,75 proc. akcji spółki Autostrada Eksploatacja. Wartość tych aktywów wyceniana jest przez ekspertów na prawie 4 mld zł.
Poseł Małgorzata Janowska przypomniała, że „zarządzanie odcinkiem Konin–Świecko przez aktualnego zarządcę budzi od wielu lat wiele negatywnych opinii ze strony kierowców”. – Przejazd autostradą należy do najdroższych w Europie, a po ostatnich podwyżkach na początku tego roku kierowcy samochodów osobowych chcący przejechać trasę od Konina do granicy niemieckiej muszą zapłacić 93 złote, co daje ponad 36 groszy za kilometr. Dla porównania opłata za przejazd przez należący do Skarbu Państwa odcinek autostrady A2 pomiędzy Strykowem a Koninem wynosi zaledwie 9,90 zł (10 groszy za kilometr), a przejazd odcinkiem od Strykowa do Warszawy (94 km) jest darmowy – wyliczała Janowska, która napisała w tej sprawie interpelację do ministra aktywów państwowych – Jacka Sasina.
Janowska zasugerowała, że Ministerstwo Aktywów Państwowych, za pośrednictwem spółek Skarbu Państwa, powinno rozważyć zakup udziałów w podmiotach zarządzających odcinkami autostrady A2 między Koninem a Świeckiem. Znamy już stanowisko ministerstwa.
Andrzej Śliwka, podsekretarz stanu w MAP, w wymijający sposób ustosunkował się do pomysłów posłanki. Nie padły żadne konkretne deklaracje, a zatem zakup udziałów przez państwowe podmioty w spółkach zarządzających autostradą A2 między Koninem a granicą z Niemcami, wydaje się na ten moment mało prawdopodobny. – Minister wykonujący prawa z akcji i udziałów nadzorowanych spółek, jako akcjonariusz nie ma umocowania do wydawania wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki – odpowiedział Śliwka.
Urzędnik dodał, że „Skarb Państwa, jako akcjonariusz, ma jedynie uprawnienia wynikające z praw korporacyjnych, które są ściśle określone w przepisach, w szczególności w kodeksie spółek handlowych oraz statutach spółek”.
Przypomnijmy, że zdaniem posłanki Janowskiej „osiągnięcie przez Skarb Państwa dominującego wpływu na podmioty zarządzające odcinkami autostrady A2 między Koninem a Świeckiem pozwoliłoby także na zintegrowanie fragmentów z pozostałą infrastrukturą i wprowadzenie tam np. systemu e-TOLL”.
Jednym z podmiotów wstępnie zainteresowanych nabyciem udziałów w spółkach autostradowych Sebastiana Kulczyka jest francuski fundusz infrastrukturalny Meridiam, który już teraz ma 26,32 proc. akcji spółki AWSA oraz 40 proc. akcji AWSA II.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.